
REPUBLIC OF NAMIBIA

IN THE HIGH COURT OF NAMIBIA

JUDGMENT

Case no: I 4081/2011

In the matter between

TUHAFENI HANGULA PLAINTIFF

and

TRUSTCO NEWSPAPERS (PTY) LTD 1st DEFENDANT

THE EDITOR OF THE INFORMANTÉ NEWS PAPER 2ND DEFENDANT

Neutral citation: Tuhafeni  Hangula v Trustco Newspapers (Pty)  Ltd (I  4081/2011)

[2012] NAHCMD 77 (November 2012)

Coram: Smuts, J

Heard on: 8-11 and 16 October 2012

Delivered on: 26 November 2012

Flynote: Defamation action – defences of truth and public interest and reasonable

publication raised and discussed. Trustco International Ltd v Shikongo 2010(2) NR 377

(SC) applied. Quantum of N$50, 000 awarded.

ORDER

(a) Judgment is granted against the defendants, jointly and severally, in the

amount of N$50, 000.



2

(b) The defendants must pay interest on this sum from date of this judgment

to date of payment at the rate of 20% per annum.

(c) The defendants are to pay the plaintiff’s costs, jointly and severally. Those

costs include the costs of one instructed and one instructing counsel.

JUDGMENT

SMUTS, J

[1] The plaintiff in this defamation action is the Deputy Commissioner General of the

Correctional Service (the second in charge of the Prisons) within the Ministry of Safety

and Security. He sues the defendants, the publisher and editor of a weekly newspaper

known as the Informanté for N$500 000 in damages. This claim arises from a report

concerning him published in its issue of 1-7 December 2011.

The report

[2] That issue carried a banner headline in prominent lettering on its front page to

the following effect: “Prisons Deputy helps bank-fraudster escape.” The large lettering

used in the headline was accompanied by a photograph of the plaintiff in his uniform. In

much smaller font and as part of the headline, readers are referred to page 3 where the

text of the article is to be found.

[3] On page 3, a further prominent headline features in capital  letters “The great

escape”. Below it appears another headline but in smaller print, stating “‘Hangula freed

card-cloner’ – accomplice” The text of the article states:

“The ringleader and first accused in a record N$1.5 million bank card cloning fraud case,

Amirthalingam Pugalnanthy, a Sri Lankan national (also known as Shiva) was allegedly granted

free passage to flee  Namibia  in  February  2009 after  paying a N$150,000 bribe  to Prisons

Deputy Commissioner Thuhafeni Hangula.



3

The suspect, who was out on bail of N$200,000 at the time was, reportedly escorted by two

police officers in a vehicle with a government registration number to the Noordoewer border

post  in the South on 21 February 2009,  a day after he last  reported to the Katutura police

station.

Anselem Wisdom Chikezie, a known Nigerian wheeler-dealer currently serving a three-year jail

term at the Windhoek Central Prison for drug possession, says he had arranged a meeting

between Pugalnanthy and Hangula in December 2008 at the Kalahari Sands Hotel to discuss

the details of the escape plan and the costs involved. Hangula, who is not new to controversy

and still in the employ of the Ministry of Safety and Security, had then promised the Nigerian

N$20, 000 commission if the deal succeeded.

Pugalnanthy and Chikezie met Hangula again mid February of 2009 in Okuvare Street behind

the Wanaheda police station in the capital. “That’s when Puglnanthy handed Hangula N$150,

000 wrapped in a Markams shopping bag,” says Chikezie.

The Prison’s second in charge would have promised to arrange police officers and transport to

take the Sri Lankan out of the country. A week later, on 20 February, Pugalnanthy was allegedly

transported as planned to the Noordoewer border post between Namibia and South Africa to

cross over to freedom.

After three days on the run, the Sri Lankan would have telephoned Chikezie from South Africa

to  inform  him  that  he  had  arrived  safely.  Another  few  days  later,  the  fugitive  apparently

contacted Chikezie from London to inquire whether he could organise bail  for  his three co-

accused Sri Lankans at the Windhoek Central Prison. Chikezie said he refused to render his

services as he was still awaiting his N$20, 000 from the Prison Chief.

“Until to this day, I still call Hangula begging for my share. Look, here I have his number,” said a

fired up Chikezie and showed Informanté the cell phone number of the Deputy Commissioner.

The authenticity of the number could be confirmed by Informanté.



4

When Informanté contacted the prison’s  chief,  Hangula  flatly  denied the allegations:  “I  was

never bribed nor involved in arranging anything for that culprit. I could never engage in such

activities, it’s the same as selling my country,” said a seemingly Hangula.

Pugalnanthy  was  arrested  in  2007  along  with  six  others-  three  Sri  Lankans,  a  British,  a

Singaporean and a Namibian national- on charges of fraud and forgery in connection with the

duplication (cloning) of bank and credit cards to the tune of N$1.467 million. He bailed himself

out for N$200,000 in December 2008.

Informanté contacted police spokesperson, Deputy Commissioner Silvanus Nghishidimbwa to

inquire the where about of Pugalnanthy’s passport. “I can confirm that his Sri Lankan passport is

still with the Namibian police in Windhoek” said Nghshidimbwa.

At the group’s first appearance in the Windhoek High Court, the seven suspects were charged

with 1032 counts of theft and 474 counts of forgery. The Sri Lankan nationals remain behind

bars after several attempts of being granted bail failed.

Informanté also has it on good record that the Sri Lankans formed part of a larger network of

operatives spread around the glove with the aim of channelling funds to the Sri Lankan rebel

group Tamil Tigers through the cloning of automatic teller machine (ATM) cards.

The Tamil Tigers (LTTE) are a militant secessionist movement of Sri Lanka’s Tamil group that

caused havoc on the island state at the southern-most tip of India since 1975 but was defeated

by the Sri Lankan army in 2009.”

The pleadings

[4] In the plaintiff’s particulars of claim, it is contended that the prominent headline

on  the  front  page  was  published  maliciously,  negligently,  unreasonably  and  out  of

context of the story carried on page 3 quoted above. It was further contended that the

prominent headline was crafted in such a way as to convey, as a fact, that the plaintiff

had  assisted  a  bank  fraudster  to  escape.  Even  though  the  plaintiff’s  denial  of  this

allegation was reported in the body of the article on page 3, it was contended that the

headline reduced that denial to nothing.



5

[5] It was also contended that the article contained defamatory matter by alleging

that the plaintiff had assisted a bank fraudster. It was alleged in the particulars of claim

that the defamatory statement concerning the plaintiff was aggravated because it was

false, and because the crafting of the headline indicated the issue as a fact, and that it

followed a series of defamatory articles by the newspaper concerning the plaintiff and

that no reasonable and sufficient steps were taken to verify the allegations.

[6] In the defendant’s plea, publication was admitted. It was further stated in the plea

that  the article,  read as a whole together  with  the headline,  would convey that  the

plaintiff  had been accused by a certain Anselem Chikezie of  assisting a prisoner to

escape for reward. But it was denied that the statements concerning the plaintiff were

defamatory. That denial was not persisted with in this trial.  Two alternative defences

were  raised  which  essentially  constitute  the  dispute  between  the  parties.  These

defences were in the first instance truth and public benefit. The further defence was that

of reasonable publication. 

[7] It was admitted that the newspaper carried reports concerning a charge of rape

made against the plaintiff by a colleague and a report concerning an allegation that the

plaintiff had falsified his qualification and that an investigation had been initiated into this

alleged misconduct. It was further pleaded that a reporter of the newspaper, Mr Edson

Haufiku  had  received  information  that  a  prisoner,  Mr  Chikezie,  had  information

concerning  an  irregularity  relating  to  the  prison  and  that  Mr  Haufiku  subsequently

interviewed Mr Chikezie  at the Windhoek Central Prison. Mr Chikezie then conveyed

the  allegations  which  were  contained  in  the  report.  It  was  further  pleaded  that  the

second defendant, the editor, referred the allegation to the Anti-Corruption Commission

(ACC). The plea further alleged that Mr Haufiku accompanied Mr Chikezie to the offices

of the ACC where the latter was interviewed. It was further stated that Mr Haufiku had

three further consultations with Mr Chikezie before finalising his report.  At one such

consultation, Mr Chikezie provided the plaintiff’s cell phone number to Mr Haufiku. This

subsequently proved to be correct. It was further pleaded that the ACC investigated the



6

matter and that Mr Haufiku put the allegations to the plaintiff and his response was set

out  in  the report.  It  was alleged that  Mr Haufiku had acted reasonably and without

negligence and in good faith in writing the report  and that the second defendant as

editor had acted reasonably in publishing it.

[7] The defendants also denied the plaintiff’s damages. 

Defendants’ concerns about a fair trial

[8] In course of case management, the parties were directed to file the evidence in

chief of their witnesses in affidavit form prior to the commencement of the trial. When

the trial commenced, the defendants provided affidavits of Mr Haufiku and the editor, Mr

N. Nangolo. The plaintiff on the other hand had merely provided what was termed an

unsworn witness statement together with annexures. 

[9] At  the  commencement  of  the  trial  Mr  A.  Corbett,  who  represented  the

defendants, objected that the plaintiff had not complied with the court order requiring the

exchanging of evidence in chief in affidavit form. He then expressed “concerns” that the

defendants would not have a fair trial as a consequence.

[10] Mr  Denk,  who represented the  plaintiff,  stated  that  the  plaintiff  would  not  be

called  at  the  outset,  in  view of  the  defences raised by  the  defendants  which  each

attracted an onus. Mr Denk recorded that the plaintiff would reserve the right to give

evidence in the rebuttal after the defendants’ case. Mr Corbett however persisted in his

“concerns”  as  to  the  defendants’  rights  to  a  fair  trial  being  breached  in  the

circumstances. 

[11] The  fundamental  common  law  right  of  litigants  to  a  fair  trial  is  now  firmly

entrenched in Article 12 of the Constitution. Upon enquiry, Mr Corbett was not able to

pinpoint quite how his clients’ right to a fair trial would be breached in these particular

circumstances.  Upon further enquiry,  he was also not able to propose any steps to



7

remedy his concerns. I made it clear that if the defendants were to allege that they were

not able to receive a fair trial for any reason which would be apparent at the outset, then

it should be raised and the trial would not continue until  the issue is addressed. Mr

Corbett did not object to the trial proceeding. Not being in a position to appreciate how

the defendants’ rights to a fair trial would be violated in the circumstances, I directed

that the matter proceed.

The evidence

[12] The plaintiff then called only one witness, Commissioner Hamukwaya, the officer

in charge at the Windhoek Central Prison. He was required to produce prison records

which he did and referred to. The tenor of his evidence, based upon the prison records,

was that Mr Chikezie was in prison in December 2008 (at the time of a meeting in town

referred to in the article). The plaintiff then closed his case. 

[13] The defendants  called  five  witnesses.  These were  the  second defendant,  Mr

Nangolo, Mr Haufiku, the reporter and author of the article, Mr Chikezie, the primary

source  of  the  article,  Mr  Plaatje  of  MTC  and  Mr  C.M.  Nyambe,  Director:  National

Examinations and Assessment in the Ministry of Education. 

[14] The plaintiff however gave evidence in rebuttal and called another prison officer,

Mr Kamati from the Windhoek Central Prison.

[15] Mr  Nangolo  gave  evidence  that,  as  editor  of  the  newspaper,  he  had  been

involved in the finalisation of the article in question. He had referred the allegations to

the  ACC and  testified  that  the  ACC was  still  looking  into  the  matter.  He  had  also

attended a meeting with Mr Chikezie (together with Mr Haufiku) and had discussed the

report with Mr Haufiku. He expressed the view that the newspaper had been reasonable

in publishing the report. When cross-examined, he stated that he considered it sufficient

that the plaintiff had been given the opportunity to respond to the allegations and to then

report his denial of the allegations, even if the publication of the allegations themselves



8

would be defamatory. All that was required, according to him, was to afford a person in

the position of the plaintiff the opportunity to respond and to publish that response. It

would appear from his approach that if a denial or other response was provided, the

publishing  of  the  allegations  themselves  even  if  lightly  defamatory,  would  not  be

actionable.

[16] When this was raised with Mr Corbett in argument, he correctly conceded that

such an approach is  plainly  unsound.  As I  point  out  below, inclusion of  a  denial  in

respect  of  a  defamatory  allegation  would  not  of  its  own  amount  to  reasonable

publication and a defence to a defamation action.

[17] When Mr Nangolo was confronted with the date contained in the article for the

meeting  between  Mr  Chikezie  and  the  plaintiff  at  the  Kalahari  Sands  Hotel,  which

according to Mr Hamukwaya’s evidence would have been at a time when Mr Chikezie

was in prison, Mr Nangolo acknowledged that the date was wrong. He said that he had

established that the year stated in respect of this meeting was incorrect and should

have been  2009  instead  of  2008.  He  had  concluded  this  after  the  evidence of  Mr

Hamukwaya had been given.

[18] Mr Haufiku gave evidence along the lines of the defendants’ plea. He testified

that he had met Mr Chikezie on four occasions and had lengthy interviews with him, he

also  acknowledged that  the  date  of  the  meeting  between the  plaintiff  and Chikezie

contained in the report was incorrect. The report should have stated December 2009

instead of December 2008. He confirmed that the cell phone number for the plaintiff

given to him by Mr Chikezie in fact turned out to be the plaintiff’s  number.  He also

testified that he had called the plaintiff concerning the allegations and had reflected his

denial in the report. Mr Haufiku conceded that the prominent headline on the front page

was not a fair reflection of the report, given the impression created by it that the plaintiff

had, as a fact, assisted the escape of the fugitive from justice rather than representing

this as an allegation. 



9

[19] Mr Chikezie said that he had met the plaintiff in the centre of town outside the

main branch of First National Bank. He recognised him from the period he had spent in

prison awaiting trial  and before being released on bail.  He approached the plaintiff,

stating that he wanted to discuss a business deal with him in private. He said that he

gave the plaintiff his cell number. The plaintiff took his number but did not supply Mr

Chikezie  with  his  own  number.  Mr  Chikezie  testified  that  the  plaintiff  subsequently

contacted him and that he then had a meeting with him in the vicinity of the Kalahari

Sands  Hotel  where  he  told  the  plaintiff  that  a  friend  needed  help  to  escape  from

Namibia.  He  said  the  plaintiff  enquired  if  his  friend  had  money.  When  this  was

confirmed, said he would revert. Mr Chikezie said that the plaintiff called him on his cell

phone and they agreed to meet at Wanaheda, Katutura. They proceeded to meet there

with a certain Pugalnanthy who was awaiting trial for a large scale credit card or bank

fraud involving an amount well in excess of N$1 million. In the course of the meeting, Mr

Chikezie  said  that  it  was  agreed  that  the  plaintiff  received  N$150  000  to  secure

Pugalnanthy’s escape from Namibia and that the plaintiff agreed to pay N$20 000 of the

sum to Mr Chikezie as a form of commission, although this term was not used by him in

his evidence.

[20]  Mr Chikezie testified that Pugalnanthy subsequently fled the country (although

he said it was in 2010 and not 2009 as set out in the report) and that the latter had

telephoned  him  afterwards  from  South  Africa  to  inform  him  that  the  plaintiff  had

arranged the escape by means of a government vehicle being driven by two police

officers to the South African border. Under cross-examination, Mr Chikezie contradicted

his version in some respects. He had stated that he had called the plaintiff several times

demanding his money (N$20 000) but to no avail and that he had also sent him text

messages which had resulted in the plaintiff calling him. This was contradicted by Mr

Plaatje from MTC, called by the defendants, who gave evidence with reference to the

MTC call records of both cell numbers. These records showed that Mr Chikezie had

sent a single text to the plaintiff’s number on 21 July 2010 and that the plaintiff had

made a single brief cellular call to Mr Chikezie’s number a few minutes later. There were

no  further  records  of  calls  or  text  messages  between  the  numbers,  despite  Mr



10

Chikezie’s claim of several calls and text messages (and at least two calls, crucial to his

version in respect of the two meetings, to hatch the plans for the alleged scheme). 

[21] Mr  Chikezie  also  contradicted  himself  in  cross-examination  concerning  the

location of the alleged meeting between plaintiff, Pugalnanthy and himself where the

money was allegedly handed over. He also did not impress me as a witness. Apart from

these contradictions, he proceeded to embroider upon his version at times with matter

which would not appear to have been disclosed to Mr Haufiku or Mr Nangolo. He also

demonstrated  scant  regard  for  the  law.  He  gratuitously  admitted  committing  further

crimes of illicit drug dealing while out on bail awaiting his trial. He also testified as to his

own unreliability by stating that the reason why the plaintiff would need to pay him a

commission as opposed to Pugalnanthy was that if the latter had done so he would

have not seen him again (and perform his side of the “bargain”).

[22] Mr Nyambe gave evidence that an investigation concerning the authenticity of

the plaintiff’s senior secondary school certificate had reached an advanced stage. He

said  that  the  certificate  was  not  authentic  when  compared  with  the  records  of  the

examinations  for  which  the  plaintiff  had  sat.  He  stated  that  the  records  of  those

examinations would not have resulted in the issuing of the certificate in question by

reason of the fact that the typing exam was not written at the higher lever reflected in

the certificate. If the correct level were to have been reflected, thus would not result in

the plaintiff qualifying for the “certificate”. According to the records of the Ministry, the

plaintiff did not qualify for the certificate. He stated that the matter was in the hands of

the police.

[23] After the defendants closed their case, the plaintiff gave evidence in rebuttal. He

acknowledged that he had met Mr Chikezie in the centre of town but at  a different

location to that stated by Mr Chikezie.  He could not recall  the date. He stated that

Chikezie had approached him about being paid an informer’s fee when he had assisted

with  the  combating  of  smuggling  contraband  into  the  Windhoek  Central  Prison  by

informing  on  other  inmates.  He  said  that  he  would  look  into  the  matter  and  they



11

exchanged cell numbers. He confirmed that he had made a single call to Mr Chikezie’s

cell phone after receiving a text from him. In this call, he had stated that he was busy

and could not meet up with him to follow up the enquiry. He subsequently met him at

prison when Mr Chikezie wanted to meet with him to discuss grievances. He said that

he could not do so and informed Mr Chikezie to direct his grievances to the officer in

charge of the prison. 

[24] The plaintiff emphatically denied the allegations made by Mr Chikezie and said

he would never have involved himself in such unlawful activities.

[25] The plaintiff  stated that  he  received his  senior  secondary  certificate  from the

Ministry of Education. He did not however give evidence as to which subjects he had

written and at what level and did not contradict Mr Nyambe’s evidence on that score.

Nor was he cross-examined on those issues. 

[26] The plaintiff also called Mr Kamati of the Windhoek Central Prison concerning a

note  which  Mr  Chikezie  had  written.  He  confirmed  that  Mr  Chikezie  had  been  an

informer on contraband smuggled into the Windhoek Prison but said that informers did

not receive money for providing such information.

The parties’ submissions

[27] Although Mr Corbett correctly conceded that the publication of the article is per

se defamatory of the plaintiff’s character, there was a difference between his approach

and that of Mr Denk, on behalf of the plaintiff, in respect of the effect of the headline. Mr

Corbett conceded that the initial impression created by the headline was that the plaintiff

had as a fact assisted the bank fraudster to escape. But he submitted that this would be

dispelled by reading the headline on page 3 together with the article itself. He submitted

that there would be no merit in the plaintiff’s approach in merely relying upon the front

page and that the headline conveyed false information.



12

[28] Although the plaintiff did in both his pleadings and the submissions advanced on

his behalf, make much of the headline, the plaintiff also claimed that the article itself

was defamatory  and  that  the  reporting  of  allegations of  that  nature  concerning  the

plaintiff, even though there were denials, constituted a defamation. Both parties referred

me to a recent judgment of the Supreme Court of Appeal in South Africa were Nugent,

JA with reference to applicable English authority, lucidly summarised the position as

follows1: 

“[13] In deciding whether the statements I have outlined are defamatory the first step is
to establish what they impute to the respondents. The question to be asked in that enquiry is
how they would be understood in their context by an ordinary reader.8 Observations that have
been made by our courts as to the assumptions that ought to be made when answering that
question are conveniently  replicated in  the following extract  from a judgment  of  an English
court:9

‘The  court  should  give  the  article  the  natural  and  ordinary  meaning  which  it  would  have

conveyed to the ordinary reasonable reader reading the article once. Hypothetical reasonable

readers should not be treated as either naïve or unduly suspicious. They should be treated as

capable of reading between the lines and engaging in some loose-thinking, but not as being

avid for scandal. The court should avoid an over-elaborate analysis of the article, because an

ordinary reader  would  not  analyse the article  as  a  lawyer  or  an accountant  would  analyse

documents or accounts. Judges should have regard to the impression the article has made

upon them themselves in considering what impact it would have made upon the hypothetical

reasonable reader. The court should certainly not take a too literal approach to its task.’

[14] Much has been made of the unqualified statement in the headline that the respondents

‘spied’,  which  conveys  in  its  ordinary  meaning  that  the  respondents  ‘kept  watch  [on  their

comrades] in a secret or stealthy manner’, that they ‘kept watch [on them] with hostile intent’,

that  they  ‘made stealthy  observations  with  hostile  motives’.10 But  words  that  are  used in  a

newspaper article must not be read in isolation – the ordinary reader must be taken to have

read the article as a whole albeit  without careful  analysis.  A clear expression of the reason

underlying that rule is to be found in Charleston v News Group Newspapers Ltd,11 in which the

question whether  a defamatory headline,  isolated from the text  of  the article,  is  capable of

founding an action for defamation, was confronted directly by the House of Lords. It held that

1Tsedu and Others v Lekota and Another 2009(4) SA 372 (SCA) at par 13-15 (footnotes excluded)

http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote11sym
http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote10sym
http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote9sym
http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote8sym


13

the adoption by the law of a single standard for determining the meaning of the words – the

standard of the ordinary reader – necessarily leads to the conclusion that it could not found an

action. Lord Nicholls of Birkenhead expressed it as follows:12 

‘I do not see how, consistently with this single standard, it is possible to carve the readership of

one article into different groups: those who will have read only the headlines, and those who will

have read further. The question, defamatory or no, must always be answered by reference to

the response of the ordinary reader to the publication.’

But  he warned against  the idea that  a poisonous headline may be published with impunity

provided only that an antidote is administered in the text when he went on as follows:13

‘This  is  not  to  say  that  words  in  the text  of  an article  will  always be efficacious  to  cure  a

defamatory headline. It all depends on the context, one element of which is the layout of the

article. Those who print defamatory headlines are playing with fire. The ordinary reader might

not be expected to notice curative words tucked away further down in the article. The more so, if

the words are on a continuation page to which a reader is directed. The standard of the ordinary

reader gives a jury adequate scope to return a verdict meeting the justice of the case.’

[15] Even if the article was read only fleetingly I think that the imputation in the headline that the

respondents had spied (in the ordinary sense of the word) would soon have been dispelled

when the reader commenced reading the text and any lingering doubts would have been put to

rest once the article had been read to the end. The ordinary reader would have been struck

immediately  by  the  qualification  in  the  first  paragraph  that  the  so-called  spies  had  been

‘unwitting’.  Naturally  that  was  a  contradiction  in  terms  –  spying,  by  its  nature,  cannot  be

unwitting – but we are not concerned with the quality of the writing. We are concerned with the

impression that the words would have left on the mind of the reader. In my view the ordinary

reader would have known from the first paragraph alone, and it would have been confirmed by

the facts related thereafter, that the respondents had not acted with the state of mind that I have

mentioned”.

[29] Adopting this approach,  it  would seem to me that  the defamatory allegations

contained in the report are compounded by the poisonous headline.

http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote13sym
http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html#sdfootnote12sym


14

[30] Mr Corbett  correctly accepted that once publication of defamatory matter had

been established, then the defendants would have the onus to establish their defences

of truth and public interest and reasonable publication, given the presumptions which

arise  upon  publication.  This  has  been  put  beyond  doubt  by  the  Supreme Court  in

Trustco  Group International  Limited and Others v  Shikongo2.  I  turn to  the defences

raised.

Truth and public benefit

[31] Mr Corbett contended that the defendants had discharge the onus upon them

and established the truth of the article and that its publication was for the public benefit.

At to the latter component of the enquiry, there was understandably little debate. That is

because, if the defendants could establish the truth of the article, then it would plainly

have been in the public interest to have published the article. The plaintiff occupies a

very senior position in Correctional Services and the exposure of an act of such alleged

corruption on his part to assist someone to escape justice against payment of a large

sum would clearly be in the public interest. 

[32] The question thus was whether the defendants have established the truth of the

article. In their bid to do so, the defendants relied heavily – and virtually solely – upon

the testimony of Mr Chikezie. But as I have already said, he was a singularly unreliable

witness. His version as published was, on the face of it, somewhat improbable. It would

be  unlikely  that  the  second  in  command  of  the  prison  services  would  engage  an

awaiting trial suspect charged with a serious crime – for which he was subsequently

convicted – and agree to a scheme with him and another suspect in a public place,

receive the sum of N$150 000 there, and agree to provide the means for the suspect to

flee his trial. A further unlikely component to the story as conveyed to Mr Haufiku was

that  the  plaintiff  would  secure  two  police  officers  (and  not  prison  officers)  in  a

government vehicle as the means whereby the bank fraud suspect would be assisted to

flee the country.

22010(2) NR 377 (SC)



15

[33] During cross-examination, contradictions emerged in Mr Chikezie’s unlikely story,

as I have pointed out.

[34] In the course of the cross-examination, he also freely and gratuitously admitted

committing the further crime of dealing in drugs whilst on bail awaiting trial. It was quite

clear from his evidence that he had little regard for the law. His testimony was unreliable

and he did not impress me at all as a witness.

[35] I found it surprising that at the close of the case, Mr Corbett submitted that the

defendants  had  established  the  truth  of  the  allegations  contained  in  the  report

concerning the plaintiff. In support of this contention, he referred to the plaintiff merely

making a bald denial of the allegation and with not much of his version put in cross-

examination to Mr Chikezie. I fail to see how this can affect matters at all. It is difficult to

understand what more than his unequivocal denial needed to be put to Mr Chikezie.

There were after all  no specific dates referred to in respect of the meetings for the

plaintiff to have stated that he was elsewhere at that time.

[36] Mr Corbett also criticised the plaintiff’s testimony concerning his meeting with Mr

Chikezie in that he could not remember precise date of the meeting but suggested in his

statement at the time that it had been in 2011. After Mr Plaatje’s evidence that there was

a text message from Chikezie to the plaintiff on 21 July 2010, the plaintiff then in his

testimony indicated that the meeting must have been in 2010. I do not consider that this

single aspect is material. It is but one factor. (If anything, the defendants had greater

difficulties with the dates given for  events in  the report.)The evidence of Mr Plaatje

certainly tends to support the version of the plaintiff rather than that of Mr Chikezie. The

plaintiff’s version is also supported by the fact that Mr Chikezie was an informer at the

prison and had sought to be paid for providing information which had led to a substantial

reduction in the flow of contraband into the prison, a fact acknowledged by Mr Chikezie.

It is far more probable that he would have contacted the plaintiff to secure payment as



16

an informant than as he precursor to the uncorroborated unlawful and corrupt activity

attributed to the plaintiff by Mr Chikezie. 

[37] Mr Corbett also submitted that the plaintiff’s credibility was undermined in respect

of his evidence which he tendered concerning Mr Nyambe’s testimony on the plaintiff’s

senior certificate not being authentic. Whilst it emerged that the certificate would not

appear to be authentic and that it  was unsatisfactory for him not to have dealt  with

aspects raised by Mr Nyambe’s evidence concerning one of the subjects he had written

at a level not reflected in his certificate, I accept that the plaintiff did not emerge well on

this specific issue. But it was entirely secondary in the context of his claim concerning

the defamatory  contents  of  the  article  published about  him relating  to  his  allegedly

corrupt part in assisting an awaiting trial accused to escape the reach of the courts.

[38] Taking into account the evidence of Mr Chikezie and that of the plaintiff, it is clear

to me that the defendants have dismally fallen short  in establishing the truth of  the

allegations  in  the  report.  To  suggest,  as  Mr  Corbett  does  in  his  written  and  oral

submissions, that the gist of the article is objecting the true in as much as the report

published allegations which were made by Mr Chikezie and that these were conveyed

to Mr Haufiku.  But  this  would not  however  establish that  the gist  of  the allegations

themselves was in fact true - the enquiry raised by this defence. Nor does that affect the

matter  at  all  as  I  indicate  below  with  reference  to  the  repetition  rule.  Indeed,  the

defendants fell markedly short of establishing on a balance of probabilities the truth of

the allegations concerning the plaintiff.

Reasonable publication

[39] This  defence,  which  has  developed  in  other  jurisdictions  was  authoritatively

accepted  as  part  of  the  law  of  Namibia  by  the  Supreme  Court  in  Trustco  Group

International Limited and Others v Shikongo3 in following terms:

3 Supra at par53-54



17

“[53] On the other hand, the development of a defence of reasonable or responsible

publication  of  facts  that  are  in  the  public  interest  as  proposed  by  the  respondent  (and as

accepted by the High Court) will provide greater protection to the right of freedom of speech and

the media protected in art 21 without placing the constitutional precept of human dignity at risk.

The effect of the defence is to require publishers of statements to be able to establish not that a

particular fact is true, but that it is important and in the public interest that it be published, and

that in all the circumstances it was reasonable and responsible to publish it.

[54] It  is  clear that this defence goes to unlawfulness so that a defendant who successfully

establishes that publication was reasonable and in the public interest, will not have published a

defamatory statement wrongfully or unlawfully.  A further question arises, however,  given the

conclusion  reached  earlier  that  the  principle  of  strict  liability  established  in  Pakendorf  was

repugnant  to  the  Constitution.  That  question  is  what  the  fault  requirement  is  in  defamation

actions  against  the  mass media.  The original  principle  of  the  common-law is  that  the  fault

requirement  in  the  actio  injuriarum  is  intentional  harm  not  negligence,  although  there  are

exceptions to this rule. Distributors of defamatory material are liable if it is shown that they acted

negligently.

[55] In Bogoshi, the South African Supreme Court of Appeal held that the media will be liable for

the publication of defamatory statements unless they establish that they are not negligent. This

approach is consistent with the establishment of a defence of reasonable publication and should

be adopted”.

[40] This defence was further explained by the Supreme Court in the following way:

“[56]  The  defence  of  reasonable  publication  holds  those  publishing  defamatory

statements accountable while not preventing them from publishing statements that are in the

public interest. It will result in responsible journalistic practices that avoid reckless and careless

damage to the reputations of individuals. In so doing, the defence creates a balance between

the important constitutional rights of freedom of speech and the media and the constitutional

precept of dignity. It is not necessary in this case to decide whether this defence is available

only to media defendants. It should be observed that in some jurisdictions, such as South Africa,

the defence has so far been limited to media defendants, while in other jurisdictions, such as

Canada, the defence is not limited to media defendants”.

 



18

[41] The issue of public interest as a component of this defence would likewise not be

in issue for  the  same reasons stated  in  respect  of  the  defence of  truth  and public

benefit. It would clearly have been in the public interest for the media to expose corrupt

dealings of the kind alleged in the report on the part of the plaintiff.

[42] The question  which  then arises  is  whether  the  publication  of  the  article  was

reasonable on the part of the defendants. The Supreme Court in the  Trustco matter

explained the nature of the enquiry in the following terms:

“[75]  In  considering  whether  the  publication  of  an  article  is  reasonable,  one  of  the

important  considerations  will  be  whether  the  journalist  concerned  acted  in  the  main  in

accordance with generally accepted good journalistic practice. During the trial, the appellants

tendered three codes of conduct relating to journalistic practice in evidence in the High Court:

the Code of Ethics of the Society of Professional Journalists; The Star (a Johannesburg daily)

newspaper Code of Ethics; and the Mail & Guardian (a South African weekly) Code of Ethics.

Codes such as these provide helpful guidance to courts when considering whether a journalist

has acted reasonably or not in publishing a particular article.

[76] The Code of Ethics of the Society of Professional Journalists states that:

'Journalists  should  be  honest,  fair  and  courageous  in  gathering,  reporting  and  interpreting

information. Journalists should:

— test  the  accuracy of  information from all  sources and exercise  care to avoid

inadvertent error. Deliberate distortion is never permissible.

— diligently  seek  out  subjects  of  news  stories  to  give  them  the  opportunity  to

respond to allegations of wrongdoing.

— identify sources wherever feasible. The public is entitled to as much information

as possible on sources' reliability.

— always question sources' motives before promising anonymity. Clarify conditions

attached to any promise made in exchange for information. Keep promises.

 — make certain that headlines, news teases and promotional material, photos . . .

and quotations do not misrepresent. They should not oversimplify or highlight incidents out of

context.

. . .



19

— avoid undercover or other surreptitious methods of gathering information except

when traditional open methods will not yield  information vital to the public. Use of such methods

should be explained as part of the story.

. . .

— avoid stereotyping by race,  gender,  age,  religion,  ethnicity,  geography,  sexual

orientation, disability, physical appearance or social status. . . .'

[77] Of course, courts should not hold journalists to a standard of perfection. Judges must take

account of the pressured circumstances in which journalists work and not expect more than is

reasonable  of  them.  At  the  same  time,  courts  must  not  be  too  willing  to  forgive  manifest

breaches of  good journalistic practice.  Good practice enhances the quality and accuracy of

reporting, as well as protecting the legitimate interests of those who are the subject matter of

reporting. There is no constitutional interest in poor quality or inaccurate reporting so codes of

ethics that promote accuracy affirm the right to freedom of speech and freedom of the media.

They also serve to protect the legitimate interests of those who are the subject of reports”.

[43] I turn to the conduct of Mr Haufiku in writing the story and the decision on the

part of the editor to publish it in determining whether the publication was reasonable in

the circumstances.

[44] Mr Haufiku’s evidence was that his interviews with Mr Chikezie were in essence

the sole source for the allegations against the plaintiff. But he and Mr Nangolo made

much of the fact that the issue was reported to the ACC and that the ACC would appear

to have investigated those allegations.  Mr Haufiku also referred to  the fact  that  the

cellular number for the plaintiff provided by Mr Chikezie turned out to be correct. He also

pointed out that Mr Chikezie had consistently stuck to his version on all four occasions

when he canvassed the allegations with him. Both he and Mr Nangolo also referred to

the inclusion in the report of the plaintiff’s denial of the allegations and the ephatic terms

of that denial. Mr Nangolo however went further and would appear to have testified that

publication of defamatory matter concerning a person would no longer be defamatory if

an opportunity was given to  the person to  deny the allegations and the denial  was

published. This is of course entirely incorrect. It  serves to show that Mr Nangolo as



20

editor applied a manifestly incorrect approach to the important judgment he is to bring to

bear on the matter as to whether to publish allegations which are defamatory.

[45] It is well settled that what is known in English law as the repetition rule is clearly

part of our common law. As was spelt out by Nugent, JA in the Tsedu – matter4:

“A newspaper that publishes a defamatory statement that was made by another is as

much the publisher of the defamation as the originator is. Moreover, it will be no defence for the

newspaper to say that what was published was merely repetition....5

 

That court  further explained the repetition rule with reference to English authority to

mean:

“If you repeat a rumour you cannot say it is true by proving that the rumour existed, you

have to prove that the subject matter of the rumour is true.”

[46] It was clear from the evidence of Mr Haufiku that there was no attempt to obtain

any objective verification of the other aspects of Mr Chikezie’s version. Even the date of

the actual escape of the bank fraud suspect, which was not in dispute and was wrongly

stated, was not checked. There was no attempt to investigate how he was transported

and successfully left the country on a specified date at a specified border post. Whilst

enquiries at the border post may have proven difficult, they were not even attempted.

Nor was any enquiry attempted with the police as to the identity of officers who had

allegedly accompanied him and concerning the use of government vehicle. The need to

make such enquiries may also indicate a further reason why it would have been prudent

and responsible for the reporter and editor to await the investigation of the issue by the

ACC, given the powers of investigation vested in that body. 

[47] Not only should there have been some further investigation on the part of the

reporter but it  would seem to me that he should have been alerted to the need for

further verification before publication especially because of the inherent improbability of

the plaintiff, as deputy head of prisons, engaging two police officers who would not fall

4Supra
5At par [5], p374. See also Curistan v Times Newspapers Ltd [2008] 3 All ER 923 (CA) at 926



21

under his direct command – to transport  a suspect  awaiting trial  for  the purpose of

escaping justice. A further improbable part of Mr Chikezie’s account was with reference

to the means of transport itself being a government vehicle (the term GRN being used)

and not  a  police vehicle  (or  even prisons vehicle  for  that  matter).  It  was put  to  Mr

Chikezie in that context, and conceded by him, that government and police vehicles had

different  registrations.  He  stuck  to  his  version  of  the  vehicle  being  government

registered (GRN) as opposed to having a police registration. The editor and reporter

should thus have been alerted to the improbability of the plaintiff, being deputy head of

prisons, making use of police officers in a government registered motor vehicle – as

opposed to a police motor vehicle - for the purpose of conveying the bank fraud suspect

to a border post in order to escape the justice system. Given command structures,

these  details  disclosed  to  the  reporter  should  have  alerted  him  to  the  need  for

verification of Mr Chikezie’s allegations.

[48] The  reporter  and  editor  should  have  approached  the  inherently  improbable

version  of  a  person convicted  for  a  serious crime with  more  caution.  The need for

objective and independent verification of key elements of his allegations thus became

more imperative. The only verification of an element of his version was the plaintiff’s cell

number.  But  this  is  an  entirely  peripheral  aspect  and  does  not  go  to  the  crucial

components of the allegations of corrupt conduct on the part of the plaintiff. 

[49] The mere fact that the ACC investigated the allegations would also not of itself

provide any corroboration. It  is after all  the statutory duty of the ACC to investigate

allegations  of  corruption  and  especially  those  of  such  serious  proportions  levelled

against plaintiff  when such allegations are reported to it.  There was no evidence by

either the reporter or the editor that the investigation had borne any fruit or had yielded

anything further.  On the contrary there was the evidence of a fruitless search for a

mobile phone which was supposed to have had some form incriminating evidence of the

plaintiff’s involvement at the alleged meeting with Mr Chikezie and the suspect. When

this search proved to be fruitless, the need for corroboration of Mr Chikezie’s version

became more compelling in the circumstances.



22

[50] In short, the reporter and editor were confronted with allegations by a convicted

prisoner  against  the  Deputy  Commissioner-General  of  Prison which were inherently

improbable.  Not  only  were  they  improbable  but  there  were  potential  internal

inconsistencies to them such as the deputy head of prison making use of police officers

who transported Pugalnanthy in a government registered vehicle to the South African

border – as opposed to a police or prisons registered vehicle. Yet the allegations were

published without any corroboration of any component of the allegations of the scheme

and without any attempt to make any enquiry about the police officers or the transport or

await the outcome of investigation by the ACC for corroboration of any element of Mr

Chikezie’s account. The cell number confirmation did not verify any component of the

“escape” and corruption allegations but rather that he had come into possession of that

number. That was in my view plainly insufficient confirmation to render the publication of

the report as reasonable

[51] The failure to even attempt any enquiry (let  alone diligent enquiry)  about  the

policemen and transport  together  with  the  failure to  await  the  outcome of  the  ACC

enquiry or at least some corroboration of the allegations in that enquiry in my view each

flies in the face of sound journalistic practice. The cumulative effect of these failures in

the context of an inherently improbable story with potential internal contradictions in my

view  renders  the  publication  of  it  as  unreasonable,  and  plainly  in  conflict  with

responsible journalism.

[52] It further follows that the plaintiff has then established that the defendants acted

wrongfully in publishing the report concerning him. The question which follows is the

quantum of the plaintiff’s damages.

Quantum

[53] The plaintiff’s  claim is for damages in the sum of N$500, 000. In his closing

submissions, Mr Denk on his behalf, however submitted that an award of N$100, 000



23

would be appropriate.  He referred in this regard to an award of that size being the

outcome in the Trustco Group International Ltd v Shikongo6.

[54] In support of this claim, Mr Denk referred to the prominence and wording of the

headline in bold colour lettering with a photograph of the plaintiff in uniform displayed

with it. Mr Denk referred to the admitted fact that Informante has a wide circulation and

readership  in  Namibia.  The  plaintiff’s  elevated  position  (as  second  in  command  of

prisons) was also referred to. Mr Denk also pointed out that there had been no apology.

What he did not point out is that there had instead been an unsuccessful reliance upon

the defence of truth and public interest. The plaintiff however did not give evidence as to

his  damages as  his  evidence was in  rebuttal.  There  was thus little  evidence as  to

injured feelings and the impact of the report upon him in his chosen career. On the

contrary there was a brief reference in his cross-examination to the prison authorities

not taking Mr Chikezie’s allegations seriously, as was emphasised by Mr Corbett.

[55] Mr Corbett’s heads of argument did not deal with quantum, but rather focussed

on  the  two  defences  raised.  In  his  oral  submissions,  he  correctly  pointed  out  with

reference  to  authority  that  defamation  actions  should  not  be  viewed  as  “a  road  to

riches”. He also argued that the plaintiff’s claim was disproportionately high and referred

to the approach of the Supreme Court in the Trustco matter. He also correctly pointed

out that the plaintiff had not pleaded aggravation by the publication of a subsequent

article not referred to in the pleadings. The particulars of claim contended that there had

been aggravation because of  prior  articles – with  specific  reference to  the claim of

falsifying his senior certificate. The evidence presented on that issue however tended to

show that the certificate had been falsified because it was not authentic. If anything, that

evidence would have had the opposite impact on the claim by tarnishing the plaintiff’s

reputation. Mr Corbett did not however rely upon this evidence in this context and I shall

not take it into account as far as reputation is concerned. Certainly aggravation with

reference to prior articles was not established.

6Supra



24

[56] In assessing what damages are appropriate, there are several factors to be taken

into account and then to weigh these in the context of other awards of damages recently

made  by  the  courts.  Factors  which  are  relevant  include  the  seriousness  of  the

defamation involving the imputation of palpably illegal and corrupt conduct on the part of

the  deputy  head  of  prisons.  Then  there  is  the  prominence  of  the  report  with  its

acknowledged unfair banner headline splashed across the front page of the newspaper

with the plaintiff’s photograph. But I also take into account the unequivocal denial in the

report by the plaintiff, the fact that the allegations were hardly taken seriously by his

superiors and that  nothing further  occurred after  the explanation which he provided

straight  afterwards.  There  was  also  no  evidence  of  subjective  injury  felt  by  the

publication of the article. Nonetheless the defamation was serious.

[57] I  also  take  into  account  the  awards  recently  made  by  courts  in  Namibia.  In

Trustco, the Supreme Court reduced the trial court’s award of N$175, 000 to N$100,

000 in respect for what was characterised as a very serious defamation of the then

Mayor of Windhoek. The Supreme Court did so by stressing the difficulty in establishing

a proportionate relationship between the vindication of reputation on the one hand and

determining a sum of money as compensation on the other with reference to apposite

authority.7 The court proceeded to reduce the award after a survey of recent awards

made by this court in three other matters. In taking the awards in each of those matters

into account as well  as the reduced award in Trustco, it  would seem to me that an

award in the sum of N$50, 000 is appropriate in all the circumstances of this case.

[55] Both sides accepted that a costs order should include the costs of one instructing

and one instructed counsel.

[56] I accordingly make the following order:

(a) Judgment is granted against the defendants, jointly and severally, in the

amount of N$50, 000.

7Dikoko v Mkhatla 2006 (6) SA 235 (CC) per Sachs, J in par [110]



25

(b) The defendants must pay interest on this sum from date of this judgment

to date of payment at the rate of 20% per annum.

(c) The defendants are to pay the plaintiff’s costs, jointly and severally. Those

costs include the costs of one instructed and one instructing counsel.

______________

DF SMUTS

Judge



26

APPEARANCE

PLAINTIFF: A Denk
Instructed by Sisa Namandje & Co. Inc.

DEFENDANT: A Corbett
Instructed by Engling, Stritter & Partners


	IN THE HIGH COURT OF NAMIBIA
	“[13] In deciding whether the statements I have outlined are defamatory the first step is to establish what they impute to the respondents. The question to be asked in that enquiry is how they would be understood in their context by an ordinary reader.8 Observations that have been made by our courts as to the assumptions that ought to be made when answering that question are conveniently replicated in the following extract from a judgment of an English court:9


