
REPUBLIC OF NAMIBIA

HIGH COURT OF NAMIBIA MAIN DIVISION, WINDHOEK

JUDGMENT

Case no: HC-MD-CIV-ACT-DEL-2016/02822

In the matter between:

FERDINAND VINCENT DU TOIT PLAINTIFF

and

TANGENI AMUPADHI 1ST DEFENDANT

THE FREE PRESS OF NAMIBIA (PTY) LTD 2ND DEFENDANT

WORDPRESS NAMIBIA (PTY) LTD 3RD DEFENDANT

Neutral citation: Du Toit v Amupadhi (HC-MD-CIV-ACT-DEL-2016/02822) [2019]

NAHCMD 216 (1 July 2019).

Coram: OOSTHUIZEN, J

Heard: 5-8 June 2018 and 21 January 2019

Delivered: 1 July 2019



2

Flynote: Defamation — media —fair comment —reasonable publication. 

Summary: Plaintiff, a practising legal practitioner has instituted an action against

the editor of The Namibian newspaper and the owner, publisher and distributor of the

said newspaper, as well as against the printer of The Namibian. The action relates to

an editorial which appeared in The Namibian of 15 July 2016, authored by the editor

of that newspaper. The editorial was headed "Shyock Justice for the Greedy". The

editorial was prompted by an article which appeared on 12 July 2016 in the same

newspaper. The editorial was amongst others of and concerning the plaintiff and his

dealings with his erstwhile domestic worker, concerning a house that he bought for

her. 

Held,  that  the  editorial  unfairly  commented  of  and  concerning  the  plaintiff,  that

plaintiff  was  one  of  those  professionals  who  exploited  the  poor  and  vulnerable

members of the Namibian society in the housing market and is a dubious profiteering

character. 

Held, that the comment was defamatory, and that the comment could also not be

seen as reasonable and responsible. 

Held, that the comment of and concerning the plaintiff therefore was not protected

under Article 21(1)(a) of the Namibian Constitution as it was not balanced by the

provisions of Article 8(1) and 8(2)(b) of the Constitution in the circumstances of the

case. 

Held, that reasonable readers require and expect justifiable publications and opinion

or  well  researched and well-founded  responsible  endeavours  aimed at  providing

contextually accurate facts on which the opinion is based.

Held  further,  that  the  third  defendant,  the  printer  of  the  Namibian,  is  not  liable

towards the plaintiff due to lack of evidence making it responsible for the actions of

first and second defendants.

___________________________________________________________________

ORDER



3

___________________________________________________________________

In the premises, the court makes the following orders:

[1] First and second defendant shall make a written apology and retraction to the

plaintiff,  to be published in The Namibian Newspaper and on the world-wide-web

with the following content:

‟In so far as the editorial in The Namibian newspaper of 15 July 2016 has conveyed

that  Vincent  Ferdinand  Du  Toit  has  exploited  the  poor  and  vulnerable  of  the

Namibian society and that he is a dubious profiteering character, the editor and The

Free Press of Namibia (Pty) Ltd unreservedly apologise and retract their statements

and opinion of and concerning Ferdinand Vincent Du Toit.”

[2] This apology and retraction shall be published prominently in The Namibian

Newspaper and on the world-wide-web and should therein link to both the apology /

retraction and the original editorial of 15 July 2016.

[3] First and second defendants jointly and severally the one paying the other to

be absolved, shall pay an amount of N$100 000 to the plaintiff.

[4] Interest on the amount of N$100 000 at the rate of 20% per annum from  

1 July 2019 to date of final payment.

[5] Costs  of  suit,  inclusive  of  the  costs  of  one  instructing  and  one instructed

counsel.

___________________________________________________________________

JUDGMENT

___________________________________________________________________

Oosthuizen, J

[1] The plaintiff is a practising legal practitioner.



4

[2] The first defendant is the editor of ‟The Namibian” newspaper which is widely

distributed in the Republic of Namibia and internationally (including the World-Wide-

Web) and widely read by the general public.

[3] The second defendant is a company who owns, publishes and distributes The

Namibian Newspaper. The third defendant is the printer of the said newspaper.

[4] On  15  July  2016  an  editorial  article  with  the  bold-print  heading  ‟Shylock

Justice for the Greedy” was published in the Namibian newspaper.  The editorial

article  was  written  by  the  first  defendant  and  according  to  the  beginning  of  the

editorial prompted by a story which was published in The Namibian on 12 July 2016

under the headline ‟Worker donates house to boss”.

[5] Plaintiff sued the defendants jointly and severally for defaming him and for - 

[5.1] A written apology to the plaintiff, to be published in The Namibian Newspaper

and on the World Wide Web, and to consist of the wording approved by the plaintiff.

[5.2] A retraction of the article dated 15 July 2016 with the heading Shylock Justice

for the Greedy

[5.3] Payment in the amount of N$250 000.

[5.4] Interest on the aforesaid amount of N$250 000 at the rate of 20% per annum

from date of judgment to date of final payment.  

[5.5] Costs of suit including the costs of one instructing and one instructed counsel,

and 

[5.6] Further or alternative relief.

[6] Substance of the claim (from plaintiff's particulars of claim)

‛7. The article generally referred to the sale of immovable property of the poor for debts,

the rich benefitting from such sales, the failure of the Namibian justice system and the



5

extensive involvement of legal practitioners in acts of selfenrichment at the expense of

the poor.

8. More  specifically  the  following  was  stated  in  the  article  (of  and  concerning  the

plaintiff):

“…Some wisdom is needed to address the unbridled greed of the rich, who seem

to enjoy exacting a pound of flesh and profiteering from the poor…”

“…In this instance, a domestic worker Eli Afrikaner “donated” her Katutura house

to her employer, a lawyer by the name Ferdinand Vincent du Toit…”

“…Follow the story a little,  and it  leads to the familiar but  morally indefensible

practice of professionals who end up owning houses that belonged to some of the

most vulnerable citizens. These transactions are done with apparent ease, and at

the cheapest cost. But the poorer owners end up on the streets…”

“…Du Toit claims he lent Afrikaner about N$83 000 to buy the house, which the

municipality  of  Windhoek put  on auction in  2007 over  a  debt  of  N$33 000.  The

house belonged to Rebekka Gamxamus, who is now 63 years old. She put up a

fight, but was finally evicted this year.  Du Toit claims Afrikaner had to donate the

house to him after she in turn failed to honour her debt to him…”

 

“…Du Toit’s story is perhaps not as dubious….”

“…Too  many  similar  stories  go  unreported,  of  lawyers,  bankers  and  other

professionals, some who come from poor backgrounds themselves,  but have no

compunction in taking advantage of the poor and the ignorant in order to expand

their property portfolios…”

“…In ‘The Merchant of Venice’, Shylock (the lender) got the desperate Antonio to

sign an agreement that he would pay with a pound of his flesh if he defaulted on

his loan of 3000 ducats. Antonio failed to pay on time. Shylock refused to accept

any late payment, though he was offered two or three times more than the original

amount. The court of the Duke of Venice found no way to nullify the contract and

save Antonio’s flesh...”



6

 “…With  so  many  professionals  –  lawyers,  doctors,  accountants,  engineers,

journalists – engaging in multimillion and multibillion-dollar deals, schemes and

agendas  outside  their  primary  employment,  their  judgement  as  well  as

independence is highly compromised…”

“…There  are  many other  ways  too  to  help  the  poor  pay  their  debt,  instead  of

leaving them exposed to demands for ‘a pound of flesh’ contracts…”

9. The said words of the article, and the context of the article as a whole, are wrongful

and defamatory of the plaintiff in that they were intended and were understood by readers

of the article to mean that the plaintiff is:

9.1 greedy, selfish, rapacious, avaricious, forceful and money-grubbing;

9.2 profiteering from the poor and vulnerable in society;

9.3 a morally corrupt person alternatively a person of low morals;

9.4 a dubious person with poor morals if any;

9.5 a person without proper moral judgement or fibre;

9.6 unable to conduct his practice in an independent and uncompromised manner; and

9.7 a dishonest person.

10. As a consequence of the defamation as aforesaid, the plaintiff, a professional and a

legal practitioner, has been damaged in his reputation and has suffered damages in the

amount of N$ 250,000.’

[7] The defence (from defendants' plea)

‛AD PARAGRAPH 7 THEREOF:

3. The contents are noted.

AD PARAGRAPH 8 THEREOF: 



7

4. The contents thereof are admitted, except that the editorial article was without any of

the words or sentences underlined.

AD PARAGRAPH 9 THEREOF:

5. The Defendant denies each and every allegation contained in these paragraphs as if

specifically traversed and puts the Plaintiff  to the proof thereof.  In amplification of the

aforesaid denial, it is stated that: 

5.1 The words of the article and its context as a whole, are not wrongful and defamatory

of the Plaintiff.

5.2 The article was not intended nor could it be understood by the readers of the article

to mean that the Plaintiff is of any as alleged by the Plaintiff.

6. It  is  further pleaded that  the article,  being the weekly  editorial  column where the

Editor  (i.e.  the First  Defendant)  and the senior  editorial  staff  express their  opinion on

matters of public interest, and:

6.1 was a fair comment or opinion, which comment or opinion was based on facts, which

facts are true and were stated in the said editorial article;

6.2. the facts on which the opinion or comment were based, were truly stated in the said

editorial article;

6.3 the comment or opinion was fair and reasonable in that it was relevant to the facts

involved and on which it  was based, and it  was a honest and bona fide comment or

opinion of the First Defendant;

6.4 the comment or opinion expressed in the editorial article concerned matters of public

interest,  in  particular  the issue of  poor  people  and access to affordable  housing,  the

wealthy  and  wealtheir  members,  often  professionals  who  are  expected  to  be  of

assistance to the poor, uneducated or less educated members of the society, accessing

housing traditionally  meant for  the poor  – often for  speculation  for  profit,  and not  for

shelter – over the poor members of the society, and the desperate shortage of adequate

and  affortable  housing  in  Namibia,  which  matters  and  issues  are  continuously  and

pertinently debated in public;

6.5 the comment or opinion was conducted in an exercise of the Defendants’ rights to

freedom of speech and expression, including the freedom of the media, and therefore

protected by Article 21(1)(a) of the Namibian Constitution.



8

7. The editorial article was therefore not published in any wrongful or unlawful manner.

AD PARAGRAPHS 9 (i.e. SECOND 9) AND 10 THEREOF:

6. Defendant  denies  each and every allegation  contained in  these paragraphs as if

specifically traversed and puts the Plaintiff to the proof thereof. In amplification thereof,

the Defendants avers that for the reasons set out in paragraphs 5 – 6 hereinabove, the

Plaintiff’s reputation was not damaged and he did not suffer any damages.’

Applicable constitutional law and common law

[8] Chapter 3 of the Namibian Constitution, Article 5, irrevocably dictates that the

fundamental  rights  and freedoms enshrined in  chapter  3  shall  be respected and

upheld by the Executive, Legislature, Judiciary and all organs of Government and its

agencies and where applicable to them by all natural and legal persons in Namibia

and shall be enforceable by the courts in the manner prescribed.

[9] Article 8(1) dictates that the dignity of all persons shall be inviolable.  Article

8(2) dictates that the respect for human dignity shall be guaranteed in any judicial

proceeding and that no persons shall be subject to degrading treatment.

[10] Article 10 provides for equality before the law of all  persons and prohibits

discrimination against any person on the grounds of sex, race, colour, ethnic origin,

religion, creed or social or economic status.

[11] Article 12 guarantees fair trial rights in the determination of all persons' civil

rights and obligations.

[12] Article  18  guarantees  and  provides  for  fair  and  reasonable  actions  by

administrative bodies and officials.

[13] Article  19  endorses the  rights  of  every person to  enjoy,  practice,  profess,

maintain  and  promote  any  culture  language,  tradition  or  religion  subject  to  the

Constitution and subject to the condition that such rights do not impinge upon the

rights of others or the national interest.



9

[14] Article 21 deals with fundamental freedoms and Article 21(1)(a) accords the

right of freedom of speech and expression to all persons including the press and

other  media.   This  right  to  freedom of  speech and expression however  shall  be

exercised subject to the law of Namibia, in so far as such law imposes reasonable

restrictions on  the  exercise  of  freedom  of  speech  and  expression,  which  are

necessary in a democratic society and are required in the interests of the sovereignty

and integrity of Namibia, national security, public order, decency or morality, or  in

relation  to  contempt  of  court,  defamation or  incitement  to  an  offence  (court's

underlining).

[15] It is thus clear that Article 21(2) subjected the right to freedom of speech and

expression to the law of Namibia in so far as reasonable restrictions, necessary in a

democratic society and required in relation to defamation, apply.  The law of Namibia

is  its  Constitutional  law  and  its  common  law  which  is  not  repugnant  of  its

Constitutional values.

[16] It is this last condition which the press and media practitioners usually neglect

to state when they invoke their Article 21(1)(a) rights, and which the courts must

apply when called upon in deciding defamation cases where the inviolable right to

dignity of all persons are naturally at stake.

[17] It  is  necessary  to  be  mindful  thereof  that  Article  131  of  the  Constitution

irrevocably entrenches the fundamental rights and freedoms in Chapter 3. No repeal

or  amendment  which  diminishes  or  detracts  the  stated  fundamental  rights  and

freedoms shall be permissible under the Constitution.

[18] Justices O' Reagan AJA, Chomba AJA and Langa AJA in the case of Trustco

Group  International  v  Shikongo1 have  directed  the  development  of  Namibia's

common law on defamation in developing a defence of reasonable publication in the

public interest.

1  2010 (2) NR 377 (SC).



10

[19] The mentioned Justices have in the process of their landmark judgement also

discussed  the  common  law  on  defamation  and  have  extensively  referred  and

discussed Article 21 of the Namibian Constitution.

[20] Justice  O'  Reagan  AJA  who  wrote  the  judgment  initiated  by  posing  the

following question:

'How should the law of defamation give effect both to the right to freedom of speech as

entrenched in art 21(1)(a) of the Namibian Constitution and the constitutional precept that

the dignity of all persons shall be inviolable as set out in art 8 of the Constitution?'2

[21] Par [34] of the Trustco judgement3 says that a common-law legal system 'is

based on the principle that the courts will develop the common law on an incremental basis.

Common law is judge-made law and from time to time it needs to be developed to take

account of changing circumstances'. Art 66 of the Constitution gives recognition to the

fact that Namibia has a common-law legal system.

[22] 'The law of defamation in Namibia is based on the action injuriarum of Roman Law.

To succeed in a defamation action, a plaintiff must establish that the defendant published a

defamatory statement concerning the plaintiff.  A rebuttable presumption then arises that the

publication of the statement was both wrongful and intentional (animo injuriandi).  In order to

rebut the presumption of wrongfulness, a defendant may show that the statement was true

and that it was in the public benefit for it to be made; or that the statement constituted fair

comment;…'4

[23] Fair comment requires the underlying facts upon which comment is based to

be true or substantially true.5

[24] ‛Requiring the media to establish the truth or substantial truth of every defamatory

statement, given the difficulty of establishing truth in many circumstances, may often result in

the media refraining from publishing information they cannot be sure they can prove to be

2  Op cit, p 382, par [1].
3  Op cit, p 391 A.
4  Op cit, p 388, par [24].
5 Op cit, Par [29], p 389 G.



11

true because of the risk of a successful defamation action against them. As McLachlin CJ

observed in a recent case:

“… to insist on court-established certainty in reporting on matters of public interest may have

the effect of preventing communication of facts which a reasonable person would accept as

reliable and which are relevant and important to public debate. The existing common law

rules mean, in effect, that the publisher must be certain before publication that it can prove

the statement to be true in a court of law, should a suit be filed. … This … may have a

chilling effect on what is published. Information that is reliable and in the public’s interest to

know may never see the light of day.” ’6

[25] ‛Such a deterrent  effect  is  at  odds with the freedom of  the media  entrenched in

section  21(1)(a)  of  the  Constitution  and it  cannot  be justified  under  section  21(2)  as  “a

reasonable restriction …. necessary in a democratic society”. The approach taken by the

South African Appellate Division in Pakendorf and Others v De Flamingh is thus in conflict

with section 21 of the Namibian Constitution. As a result, the appellants’ argument that the

rule in  Pakendorf  was repugnant to the Namibian Constitution must be upheld. The rule in

Pakendorf did not form part of the common law of Namibia after independence.’7

[26] ‛There can be little doubt that the law needs development to protect the freedom of

speech  and  the  media.  Article  21(2)  of  the  Constitution  expressly  mentions  the  law  of

defamation as a part of the law that may limit rights as long as it does so by the imposition of

“reasonable restrictions … necessary in a democratic society”. The express mention of the

law of defamation in article 21(2) makes it clear that the Constitution contemplates that the

law of  defamation must  be developed  to  give  effect  to  the  right  to  freedom of  speech,

expression and the media.’8

[27] ‛On the other  hand,  the development  of  a defence of  reasonable  or  responsible

publication of facts that are in the public interest as proposed by the respondent (and as

accepted by the High Court) will provide greater protection to the right of freedom of speech

and the media protected in section 21 without placing the constitutional precept of human

dignity at risk. The effect of the defence is to require publishers of statements to be able to

establish not that a particular fact is true, but that it is important and in the public interest that

6 Op cit, Par [30], pp 389-390.
7 Op cit, Par [31], p 390.
8  Op cit, Par [49], p 394



12

it  be  published,  and that  in  all  the  circumstances it  was reasonable  and responsible  to

publish it.’9

[28] ‛It  is  clear  that  this  defence  goes  to  unlawfulness  so  that  a  defendant  who

successfully establishes that publication was reasonable and in the public interest, will not

have published a defamatory statement wrongfully or unlawfully. A further question arises,

however, given the conclusion reached earlier that the principle of strict liability established

in Pakendorf was repugnant to the Constitution. That question is what the fault requirement

is in defamation actions against the mass media. The original principle of the common law is

that the fault requirement in the actio injuriarum is intentional harm not negligence, although

there are exceptions to this rule. Distributors of defamatory material are liable if it is shown

that they acted negligently.’10

[29] ‛In Bogoshi, the South African Supreme Court of Appeal held that the media will be

liable for the publication of defamatory statements unless they establish that they are not

negligent.  This approach is consistent with the establishment of a defence of reasonable

publication and should be adopted. It is not necessary in this case to consider whether a

media defendant could avoid liability if a defence of reasonable publication does not succeed

by  showing  that  the  publication  was  nevertheless  made  on  the  basis  of  a  reasonable

mistake.  The appellants did not plead or argue such a defence and the question can stand

over for another day.’11

[30] ‛The  defence  of  reasonable  publication  holds  those  publishing  defamatory

statements accountable while not preventing them from publishing statements that are in the

public  interest.  It  will  result  in  responsible  journalistic  practices  that  avoid  reckless  and

careless  damage  to  the  reputations  of  individuals.  In  so  doing,  the  defence  creates  a

balance between the important constitutional rights of freedom of speech and the media and

the constitutional precept of dignity. It is not necessary in this case to decide whether this

defence  is  available  only  to  media  defendants.  It  should  be  observed  that  in  some

jurisdictions, such as South Africa, the defence has so far been limited to media defendants,

while  in  other  jurisdictions,  such  as  Canada,  the  defence  is  not  limited  to  media

defendants.’12

9  Op cit, Par [53], p 395.
10 Op cit, Par [54], pp 395-396.
11 Op cit, Par [55], p 396.
12  Op cit, Par [56], p 396.



13

[31] Does the inviolable constitutional right to dignity of all persons and their right

not to be subjected to degrading treatment become second tier to the freedom of

speech and expression of the press and other media?  Such was never intended and

should be carefully guarded against. 

[32] In Free Press of Namibia (Pty) Ltd v Nyandoro13 the Namibian Supreme Court

per Mainga JA, par [36]14 it was said that 'The constitutional dispute between the

right to freedom of speech on the one hand and the right to dignity on the other, will

remain a vexed issue…' and 'The law of defamation lies at the intersection of the

freedom of speech and the protection of reputation or good name'.

[33] The right to freedom of speech and expression which is fundamental  to a

democratic society, however, it is not a paramount value and must be construed in

context  with  the  other  constitutional  values.  'In  particular,  the  values  of  human

dignity, freedom and equality'.15

[34] In deciding whether published matter is defamatory it should be established

what they impute to the readers of an article or comment. How would the article or

comment be understood in its context. The article or comment should be given the

natural  and  ordinary  meaning  which  it  would  have  conveyed  to  the  ordinary

reasonable reader reading the article once.16

[35] In Modiri v Minister of Safety and Security and Others17 it was observed that

publication of defamatory matter which is untrue or only partly true can never be in

the public interest.18

[36] The defence of fair comment or opinion requires from a defendant to prove

that the statement(s) complained of was comment or opinion which was fairly made

on facts that were truly stated on matters of public interest.19

13  2018(2) NR 305(SC).
14   Free Press, op cit, p 325.
15   Free Press, op cit, par [37], p 325 G-H.
16 Free Press, opcit, par [4], p 326.
17   2011 (6) SA 370 (SCA) at 379 F.
18   See also Free Press, op cit, par [67], p 337 A-B.
19 Crawford v Albu 1917 AD 102.



14

The application of the law on the facts of this case.

[37] Plaintiff  has  attached  the  whole  editorial  which  was  written  by  the  first

defendant and published in The Namibian newspaper of 15 July 2016.

[38] The editorial  is  headed ‟Shylock  Justice  for  the  Greedy”  and refers  to  ‟A

STORY in The Namibian” of 12 July 2016.

[39] The  only  deduction  a  reasonable  reader,  reading  the  editorial  once  could

make is that the editorial was of and concerning the plaintiff's transactions with his

erstwhile domestic worker Eli Afrikaner, who ‛donated’ her house under compulsion

to the plaintiff.

[40] The natural and ordinary meaning which the editorial in this case would have

conveyed to the ordinary reasonable reader reading the editorial once, would have

been that the plaintiff is a ‛Shylock’ exacting his pound of flesh from the vulnerable

poor  members  of  society;  that  plaintiff  is  greedy,  selfish,  forceful  and  money-

grubbing; profiteering from the poor and vulnerable; morally corrupt, dubious and of

low  morals;  a  dishonest  person  and  conducting  his  practice  in  a  compromised

manner.

[41] The editorial was amongst others and in its context as a whole defamatory of

the plaintiff.

[42] Defendants and specifically the first defendant as the editor of The Namibian

had  to  show that  the  editorial  and  the  words  and  phrases  used  therein  of  and

concerning the plaintiff were not wrongful and with the effect of defaming the plaintiff.

[43] Defendants  pleaded the  defences  of  fair  comment  and  their  constitutional

right to freedom of speech and expression i.e. reasonable publication in the public

interest.



15

[44] In the editorial the first defendant tenders the following as facts concerning the

plaintiff:

[44.1] A  story  ‟Worker  donates  house  to  boss”  was  published  in  The  Namibian

newspaper of 12 July 2016.

[44.2] A domestic worker, Eli Afrikaner donated her house to her employer, a lawyer

by the name of Ferdinand Vincent du Toit.

[44.3] Du Toit claims he lent Afrikaner about N$83 000 to buy the house, which the

municipality of Windhoek put on an auction in 2007 for a debt of N$33 000.

[44.4] Du Toit claims Afrikaner had to donate the house to him after she in turn failed

to honour her debt to him.  The ‟in turn” refer to Rebekka Gamxamus to whom the

house belonged earlier. 

[44.5] Du Toit story is perhaps not as dubious as the story of Sanna Dukeleni who

lost her house in Aimablaagte, Mariental due to a butchery bill  of N$168 in 2004

when a law firm Garbers and Associates got a default judgment against Dukeleni

and sold her house for N$1800 to one of their employees, Melanie Bamberger, who

quickly sold it for N$25 000.

[45] Based  on  the  alleged  facts  the  first  defendant  then  opiniated/commented

thereon and compares it  with  the Shakespearian play  ‟The Merchant  of  Venice”

wherein Shylock (the lender) got the desperate Antonio to sign an agreement that he

would pay with a pound of his flesh if  he defaulted in repaying his loan of 3000

ducats.

[46] The  remainder  of  the  editorial  is  clearly  comment  and  opinion  of  and

concerning the first defendant (amongst others) which first defendant say was in the

public interest because it addressed matters ‟of public interest, in particular the issue

of  poor  people  and  access  to  affordable  housing,  the  wealthy  and  wealthier

members, often professionals who are expected to be of assistance to the poor,

uneducated or less educated members of the society, accessing housing traditionally



16

meant for the poor — often for speculation or profit, and not for shelter — over the

poor members of society, and the desperate shortage of adequate and affordable

housing  in  Namibia,  which  matters  and  issues  are  continuously  and  pertinently

debated in public;”20

[47] First defendant commented that the story of Du Toit in The Namibian of 12

July 2016 had ‟us” reaching for the bookshelf dusting off ‟The Merchant of Venice”

and that some wisdom is needed to address the unbridled greed of the rich, who

seem to enjoy exacting a pound of flesh and profiteering from the poor.

[48] First defendant says that the article ‟Worker donates house to boss” is one

that defies logic,  but  perfectly fits the expression that  truth can be stranger than

fiction.

[49] Reading the whole editorial and one realizes that Mr Amupadhi was taking

advantage of the article of 12 July 2016 to opiniate and comment about his topical

view on public interest set out in part in par [46].

[50] First defendant must show that the alleged facts concerning Du Toit, plaintiff,

was true or substantially true and that his comment thereon was fair and in the public

interest.

[51] First defendant testified that he was in possession of the Deed of Donation

and the Deed of Transfer when he wrote the editorial.

[52] First defendant referenced to the earlier article in The Namibian of 12 July

2016  concerning  plaintiff  and  Eli  Afrikaner  and  Gamxamus.  Therein  appeared

several statements with which plaintiff takes issue.  That is — 

[52.1] Rebekka Gamxamus house valued for N$220 000 was auctioned in 2007 for

a debt of N$33 000.  According to plaintiff the house in question was only valued for

N$220 000 during 2013.  Plaintiff also testified that when the donation by Afrikaner

was made to him the municipal valuation available of 2011 was N$37 000.

20   See par [7] of this judgment where the plea was quoted.



17

[52.2] Plaintiff said the house had to be donated to him.  Plaintiff's issue with that is

Afrikaner was not requested or obliged to donate the house.  He bought the house

for her on auction in 2007, registered it in her name on his costs, and paid the arrear

rates  and taxes to  the  municipality  which amounted to  N $36 814.44 and other

expenses.  Plaintiff furthermore testified that all the attempts (up to 2016) to evict

Gamxamus from the house at his expense, failed.  Afrikaner could never occupy the

house or rent it out and derived no benefit from it.  According to plaintiff, Afrikaner in

2012, when she retired, decided to give the house back to him because she never

paid anything for and concerning it.  According to plaintiff further, Afrikaner could not

obtain a bond from the bank because she could not qualify in the circumstances

being that she did not earn enough to pay rent for other accommodation and paying

off  the  house which  generated no income for  her  due to  Gamxamus'  continued

occupation and further that Afrikaner could only qualify for a loan if she occupied the

house.  Plaintiff testified that the arrangement with Afrikaner (in 2007) was that she

would only pay him what he had expended.

[52.3] The  article  conveyed  that  the  newspaper  could  not  reach  Afrikaner  for

comment and that plaintiff said that he did not know of her whereabouts because she

no longer worked for him.  Plaintiff testified that he was never asked by the reporter

of The Namibian about Afrikaner's whereabouts and did not say that to the reporter.

Plaintiff testified that if he was asked he could have told the reporter that Afrikaner

already passed on during May 2016 and that he contributed financially towards her

funeral. Plaintiff also testified that he gave Afrikaner N$25 000 in January 2013 to

construct a room for herself at her daughter's house. He and Afrikaner had a good

relationship.

[54] Plaintiff  testified that when Afrikaner resigned, she was appreciative of his

efforts to fund and buy her a house but as she (Afrikaner) was unable to occupy or

reside in the house due to the fact that Gamxamus did not vacate it, plaintiff can

"have the house back" since he paid for it. Afrikaner was unable to sell or rent the

house out also because of Gamxamus' occupation and refused to vacate. Plaintiff

testified that  the only  cost  effective way to  take the house back was by way of

donation  by  Afrikaner  to  him  and  that  he  consequently  drafted  the  donation



18

agreement which was signed by Afrikaner on 14 December 2012, when she left her

employment with him. The house was thereafter transferred into plaintiff's name on

13 October 2013. 

[55] It  was thus wrong,  so plaintiff  testified,  that  the editorial  of  first  defendant

stated that Afrikaner had to donate the house to him after she failed to honour her

debt to him. Plaintiff's evidence is that he did not request or required Afrikaner to pay

back the N$ 86 000 to him. Plaintiff took issue with the statement that there was a

loan agreement between him and Afrikaner. 

[56] Plaintiff  testified that Mrs Gamxamus vacated the house during June 2016

where after he leased the house to an employee of his legal firm, Eva Gaingos, for

the low amount of N$ 1000 per month. 

[57] By stating in the editorial that plaintiff's story is perhaps not as dubious as the

story of Dukeleni in 2004, first defendant clearly imputed that plaintiff's story was

dubious. 

[58] While accepting that affordable housing for the poor is in the public interest,

this court cannot accept and condone contextually wrong comparisons by an editor

of  a  newspaper  as  responsible  and  reasonable  comment  when  it  is  based  on

unverified hearsay information, gleaned from another newspaper article, without any

reasonable  attempt  of  verification  on  the  material  available  with  the  subject  of

reportage. Repetition does not rectify contextually wrong facts. 

[59] It is comment on cause that first defendant did not contact plaintiff and did not

give plaintiff any opportunity to advance his perspective or to elicit his response on

the editorial before publication thereof. It does not avail the first defendant to say that

his understanding or opinion concerning plaintiff  would not have changed and he

would not  have changed the wording of his editorial  in  any event.  It  aggravated

matters. 

[60] Evidence  by  first  defendant  during  2018,  containing  additional  facts  and

reasoning  not  mentioned  in  the  editorial  at  the  time  of  publication,  is  of  no



19

appreciable assistance to his defence and to the court. The reasonable reader was

favoured with contextually wrong facts on which a defamatory opinion concerning

plaintiff was based. 

[61] First defendant testified and argued that his opinion in the editorial was fair,

honest and bona fide, based on facts that were true and relevant on matters of public

interest. 

[62] In the circumstances of the case before me, the first and second defendants

have unreasonably trampled the plaintiff's  constitutional  right  to  dignity  and have

injured his good name and reputation. 

[63] The conclusion concerning the evidence placed before court is that although

the court appreciates the evidence and concerns of the first defendant about the

issues addressed by him, it was wrong and unfair to piggyback it on the plaintiff's

transactions  and  dealings  with  his  erstwhile  employee.  Plaintiff  just  did  not  fit

between the other examples referred to by first defendant. The court accepted the

evidence of plaintiff. 

[64] This  case  concerned  an  individual  who  practiced  as  a  legal  practitioner.

Plaintiff is not a member of the Executive or Legislature. He is not a politician or a

public  servant  with  any  executive  or  decision  making  powers.  The  adagium  in

Mthembi-Mahanyele v Mail Guardian Ltd and Another that21

'Freedom of expression in political discourse is necessary to hold members of Government

accountable to the public. And some latitude must be allowed in order to allow robust and

frank  comment  in  the  interest  of  keeping  members  of  society  informed  about  what

Government does. Errors of fact should be tolerated, provided that statements are published

justifiably and reasonably.'

[65] Reasonable readers require and expect justifiable publications and opinion on

well  researched  and  well-founded  responsible  endeavours  aimed  at  providing

21 2004 (6) SA 329 (SCA), par [65].



20

contextually accurate facts on which the opinion is based. This threshold was not

reached. 

[66] The Code of Ethics and Conduct for Namibian Print, Broadcast and Online

Media  which  is  applicable  to  first  and second defendants  requires  from the  first

defendant, prior to publication, to seek the views of the subject of critical reportage.

Thereafter reasonable time should be afforded for a response.  In the circumstances

of this case, fairness to the plaintiff would have required first defendant not only to

speak with and enquire from the plaintiff before publication, but to have supplied the

plaintiff in advance with the gist of the opinion concerning plaintiff and to allow and

request an input, reaction from plaintiff and to publish same with the opinion in the

newspaper.  There  is  no  reasonable  justification  advanced  in  this  case  why  a

defamatory opinion of and concerning the plaintiff should be treated different than

the initial writing of an article.

[67] The Namibian newspaper is widely read in Namibia and has a substantive

supporter base not only within our country's borders.  It is read by all and sundry,

ranging from the highest educated and achievers in our society to the less fortunate

members in society.  It  is  respected as a substantive newspaper with substantive

reporting, and, usually rightfully so. It  built  its reputation as an independent torch

bearer for the oppressed masses of our pre-independence era and continue post-

independence to badger-like engage political, human rights and graft issues. From

time to time it defended itself in the Namibian courts on defamation claims. This last

fact did not tarnish its good reputation, but supported it and the role it plays in the

Namibian  society.  It  is  true  that  the  bold  and the  fearless  in  life  sometimes got

engaged in battles and does not always win. The Namibian also has many people

world-wide amongst its reader base.  It is also published on the world-wide-web.

[68] Although not a public figure, the plaintiff is known in Namibia by his clients,

the judiciary and in business circles.

[69] The court has considered the historical defamation awards ranging between

N$250 000 to N$5000 or less.  The court has also considered the relief requested by

plaintiff that he should approve the wording of the apology and has decided against



21

it.  The court shall not subject the independence of The Namibian newspaper and its

editor to the proscription of the plaintiff.

[70] In view of the totality of the relief the court is going to grant the plaintiff, the

monetary award shall be N$100 000 only.

[71] Plaintiff  has  also  claimed  against  the  printer  of  the  newspaper  the  third

defendant.   The  defendants  have  clearly  put  into  issue  the  liability  of  all  three

defendants.  The court did not hear one shred of evidence why the third defendant in

this case must be liable.  The court does not know whether the third defendant is a

related  company  to  the  second  defendant.  The  court  only  knows  that  the  third

defendant, which in law is a separate personae from second defendant, is the printer

of The Namibian because it was admitted. On the evidence or lack of it, the third

defendant can be nothing more than an independent contractor of second defendant,

printing what  is  supplied by  the second defendant  in  execution  of  a  commercial

transaction between it and the second defendant.  On that basis the court is not

prepared to give customary relief against the third defendant as printer.  

[72] In the premises, the court makes the following orders - 

[72.1] First and second defendant shall make a written apology and retraction to the

plaintiff,  to be published in The Namibian Newspaper and on the world-wide-web

with the following content:

‟In so far as the editorial in The Namibian newspaper of 15 July 2016 has conveyed

that  Vincent  Ferdinand  Du  Toit  has  exploited  the  poor  and  vulnerable  of  the

Namibian society and that he is a dubious profiteering character, the editor and The

Free Press of Namibia (Pty) Ltd unreservedly apologise and retract their statements

and opinion of and concerning Ferdinand Vincent Du Toit.”

[72.2] This apology and retraction shall be published prominently in The Namibian

Newspaper and on the world-wide-web and should therein link to both the apology /

retraction and the original editorial of 15 July 2016.



22

[72.3] First and second defendants jointly and severally the one paying the other to

be absolve of, shall pay an amount of N$100 000 to the plaintiff.

[72.4] Interest on the amount of N$100 000 at the rate of 20% per annum from  

1 July 2019 to date of final payment.

[72.5] Costs  of  suit,  inclusive  of  the  costs  of  one  instructing  and  one instructed

counsel.

---------------------

GH Oosthuizen

Judge



23

APPEARANCES:

PLAINTIFF: A Van Vuuren (Instructed by  

Fisher, Quarmby & Pfeifer)

Windhoek

DEFENDANT(S): N Tjombe

Tjombe Elago Inc.

Windhoek


