REPUBLIC OF NAMIBIA

HIGH COURT OF NAMIBIA MAIN DIVISION, WINDHOEK

Case No.: HC-MD-CIV-ACT-DEL-2017/04304

In the matter between:

JOHAN LOMBAARD FIRST PLAINTIFF
GOLDEN GAME CC SECOND PLAINTIFF
and

NAMIBIA MEDIA HOLDINGS (PTY) LTD FIRST DEFENDANT
FESTUS NAKATANA SECOND DEFENDANT

Neutral citation: Lombaard v Namibia Holdings (Pty) Ltd (HC-MD-CIV-ACT-DEL-
2017/04304) [2020] NAHCMD 102 (2 March 2020)

Coram: PRINSLOO J

Heard: 1 July - 2 July 2019; 5 July 2019; 12 July 2019; 7 - 8 October 2019 and
25 November 2019

Delivered: 2 March 2020

Reasons: 20 March 2020

Flynote: Civil Law — Defamation — Media — Defence of truth; public interest; fair
comment and reasonable publication — Defendant must show that publication was
reasonable and in the public interest in order to establish that publication was not

wrongful — Publication of a defamatory statement(s) which is untrue or only partly



true can never be in the public interest — In publishing material giving rise to a
defamatory imputation will not be reasonable unless the defendant had reasonable
grounds for believing that the imputation was true, took proper steps, so far as they
were reasonably open, to verify the accuracy of the material and did not believe the
imputation to be untrue. Defendant’'s conduct will not be reasonable unless the
defendant has sought a response from the person defamed and published the
response made (if any) except in cases where the seeking or publication of a
response was not practicable or it was unnecessary to give the plaintiff an

opportunity to respond

Summary: The plaintiffs sued the defendants for alleged defamation and claim the
sum of N$ 100 000 in respect of each plaintiff. The alleged defamation arose from an
article that was published in the Namibian Sun on 24 October 2017 under the
caption “Court Order Sought Over Elephants®”. The article reported that the Ministry
of Environment and Tourism (MET) has sought a court order against the first plaintiff,
the owner of a game capturing company in Mariental, to force him to return three
elephants to where they were captured. The article further reported that the
elephants were illegally transported and were being kept in what the Ministry
described as horrific conditions. The article stated that both a criminal and civil case
have been opened against the first defendant to compel him to return the elephants
to Eden Game Farm, a private game farm in the Grootfontein district. A photo was
published with the article with the caption: ‘DEPLORABLE: Elephants being kept in
containers at Mariental’. The article proceeded to report on certain statements made
by Dr Malan Lindeque, the then Permanent Secretary of MET, and Mr Pohamba
Shifeta, Minister of MET.

The plaintiffs pleaded that the article published report that: a) the MET has sought a
court order against the plaintiffs to force them to immediately return three elephants
to where they were captured; b) the elephants were illegally transported; c) the
elephants were kept for months in containers in horrific and deplorable conditions;

and d) both a criminal and civil case have been opened against the first plaintiff.

! The full text of the article published in the Namibian Sun is appended to this judgment as an
addenda.



It is the plaintiffs’ case that these words/statements, in the context of the article are
wrongful and defamatory of the plaintiffs as they were intended to convey to the
reader that: a) the plaintiffs had unlawfully captured the three elephants; b) the
plaintiffs had illegally transported the three elephants; c) The plaintiffs kept the
elephants in horrific and deplorable conditions; d) the plaintiffs acted unlawfully; e)
the plaintiffs are mean and cruel and mistreated the animals.

Held that if the allegations concerning the unlawful and criminal behavior of the
plaintiffs is read with the further factual allegation that the elephants were kept in
containers and in horrific conditions then any normal reader of the newspaper will
come to the conclusion that the first plaintiff acted unlawfully to the extent that he will
be prosecuted civilly and criminally. The fact that the first plaintiff allegedly kept the
elephants in containers for months in horrific conditions would cause the reader to
understand that the first plaintiff is engaging in cruelty to animals in the extreme, as
the elephants were kept in containers. The photograph published in support of the
article has the caption ‘DEPLORABLE: Elephants being kept in containers in
Mariental'.

Held that horrific and deplorable are not soft words. In fact they would refer to the
extreme end of the spectrum of the conditions in which the elephants were allegedly
kept in. Any reader that reads that elephants are kept in containers would regard it
as horrific and deplorable and this is equated with cruelty to animals.

Held further that when the defence of public interest is raised it should be borne in
mind that publication of a defamatory statement(s) which is untrue or only partly true
can never be in the public interest

Held further that the defence of reasonable publication holds those publishing
defamatory statements accountable. In publishing material giving rise to a
defamatory imputation will not be reasonable unless the defendant had reasonable
grounds for believing that the imputation was true, took proper steps, so far as they
were reasonably open, to verify the accuracy of the material and did not believe the
imputation to be untrue. Defendant’'s conduct will not be reasonable unless the
defendant has sought a response from the person defamed and published the



response made (if any) except in cases where the seeking or publication of a
response was not practicable or it was unnecessary to give the plaintiff an

opportunity to respond

ORDER

Judgment is granted in favor of the First and Second Plaintiffs against the First,
Second and Third defendants, jointly and severally, the one paying the other to be

absolved, in the following terms:

=

In respect of the First Plaintiff: Payment in the amount of N$ 70 000;

N

In respect of the Second Plaintiff: Payment in the amount of N$ 50 000;

3. Interest on respective amounts at the rate of 20% per annum from date of
judgment to date of final payment;

4. Cost of suit. Such cost to include the cost of one instructing and one

instructed counsel.

JUDGMENT

PRINSLOO J

Introduction

[1] The plaintiffs, Johan Lombaard, a game farmer from Mariental and Golden
Game CC, a close corporation conducting business as a game trader, are suing
Namibia Media Holdings (Pty) Ltd, a newspaper trading as Namibian Sun and
Festus Nakatana, the editor of the Namibian Sun, for alleged defamation and claim

the sum of N$ 100 000 in respect of each plaintiff.



[2] The alleged defamation arose from an article that was published in the
Namibian Sun on 24 October 2017 under the caption “Court Order Sought Over
Elephants?”

[3] The article reported that the Ministry of Environment and Tourism (MET) has
sought a court order against the first plaintiff, the owner of a game capturing
company in Mariental, to force him (them) to return three elephants to where they
were captured. The article further reported that the elephants were illegally
transported and were being kept in what the Ministry described as horrific conditions.
The article stated that both a criminal and civil case have been opened against the
first defendant to compel him to return the elephants to Eden Game Farm, a private

game farm in the Grootfontein district.

[4] A photo was published with the article with the caption: ‘DEPLORABLE:

Elephants being kept in containers at Mariental’.

[5] The article proceeded to report on certain statements made by Dr Malan
Lindeque, the then Permanent Secretary of MET, and Mr Pohamba Shifeta, Minister
of MET.

Pleadings

[6] The plaintiffs pleaded that the article published on 24 October 2017 report
that:

a) The MET has sought a court order against the plaintiffs to force them to
immediately return three elephants to where they were captured;

b) The elephants were illegally transported,;

c) The elephants were kept for months in containers in horrific and
deplorable conditions;

d) Both a criminal and civil case have been opened against the first plaintiff.

2 The full text of the article published in the Namibian Sun is appended to this judgment as an
addenda.



[7] It is the plaintiffs’ case that these words/statements, in the context of the
article are wrongful and defamatory of the plaintiffs as they were intended to convey

to the reader that:

(a) The plaintiffs had unlawfully captured the three elephants;

(b) The plaintiffs had illegally transported the three elephants;

(c) The plaintiffs kept the elephants in horrific and deplorable conditions;
(d) The plaintiffs acted unlawfully;-

(e) The plaintiffs are mean and cruel and mistreated the animals.

[8] According to the plaintiffs the words were capable of being so understood by
readers of this widely distributed newspaper, and as a result of the publication of the
defamatory words the plaintiffs have been damaged in their reputation and seek
damages against the defendants jointly and severally, the one paying the other to be

absolved.

[9] The plaintiffs pleaded that the second defendant is liable in this matter due to
the fact that at all material times he was acting within the course and scope of his

employment with the first defendant.

The plea

Special plea

[10] The defendants initially raised a special plea of non-joinder wherein the
defendants pleaded that the Minister and Permanent Secretary of MET should have
been joined and are necessary parties to the action. The defendants however

elected not to pursue with the special plea and withdrew the plea on 5 June 2018.

Pleading on the merits

[11] In their plea the defendants admitted that the specific article was published
on 24 October 2017 but deny that the passages complained of defamed the plaintiffs
as alleged or at all and that any damages was suffered whatsoever. The defendants



pleaded that the words appearing in the article and pleaded by the plaintiff were
words quoted verbatim from the Minister of MET, Mr Pohamba Shifeta and/or Dr
Malan Lindeque, the Permanent Secretary to MET during a press conference held
on 23 October 2017.

[12] In the alternative the defendants pleaded that in the event that the words in
the article were understood by the readers of the newspaper to have one or more

meaning attributed to them, then:

(a) In so far as the words complained of are statements of fact they are true in
substance and in fact, and in so far as the statements complained of are
expression of opinion, they are fair comment based on a matter of public
interest.

(b) The printing of the article by the first defendant was reasonable and the
act of editing and publishing was done by the second defendant in
exercising his constitutional right to freedom of speech and expression and
in order to ensure the importance of the free flow of information and the
role of the media in a democratic society.

(c) That in all circumstances the publication was on a matter of public interest

and the defendant acted reasonably and responsibly to publish it.

Evidence adduced on behalf of the plaintiff

Johan Lombaard

[13] On behalf of the plaintiffs Mr Lombaard (the first plaintiff) testified that he is a
farmer and a business person, and is the managing manager of Golden Game CC
(the second plaintiff). He stated that his core business, by means of the second

plaintiff, is the capturing and the selling of game to overseas markets.

[14] Mr Lombaard testified that during 2015 the second plaintiff submitted a tender
to the Dubai Safari Park for the supply and delivery of game. The game to be
supplied included antelope, lion and elephant. Mr Lombaard sourced the game in
South Africa and Namibia and for purposes of this contract he purchased 10



elephants from one Mr Hanse of farm Eden in the Grootfontein district. According to
Mr Lombaard he intended to transport five of the elephants to Dubai and of the
remaining five elephants he sold two to N/a’an ku sé Wildlife Sanctuary and

intended to keep the remaining three elephants on his farm.

[15] Mr Lombaard obtained the relevant permits in respect of the elephants
destined for Dubai. In addition thereto the following permits were obtained in respect

of the capture and removal of the elephants:

a) A capture permit obtained from MET by Mr Hanse, the owner of the farm.

b) A Veterinary Services Permit to move the animals dated 10 April 20173
and 12 April 2017 issued to Mr Hanse. The permits authorized the move
of the elephant from Farm Eden to Farm Geluksberg.

c) The general permit from MET dated 7 March 2017 issued to Mr Hanse;

[16] Mr Lombaard explained that MET granted Mr Hanse permission to sell 14
elephants of which the plaintiffs bought 10 and proceeded to capture only 6
elephants. The elephants were captured by the veterinarians appointed by Super
Game Dealers CC (not by Dr Tubbesing personally of Super Game Dealers CC),
under the licence held by Super Game Dealers CC. The 6 captured elephants were
transported to N/a’an ku sé Wildlife Sanctuary, where they were offloaded and kept
in a boma®. A week later three of these elephants were loaded and transported to

the first plaintiff's farm, Geluksberg in the Mariental district.

[17] Within two days after their arrival at Farm Geluksberg the elephants broke out
of the constructed boma and had to be recaptured. Mr Lombaard testified that in
order to avoid damage to fences and infrastructure the elephants were returned to a
temporary enclosure consisting of eight shipping containers measuring 324 square
meters, whilst the existing boma was being strengthened to accommodate the

elephants.

® Permission to move 2 elephant.
4 Permission to move 6 elephant.
> A boma is an enclosure or stockade to secure animals.



[18] Mr Lombaard testified that he ensured that the elephants were properly kept
and cared for and he inspected the elephants on a daily basis as the elephants were
a very expensive investment and he had to ensure their well-being. He testified that
the elephants ate well, drank water and their condition did not deteriorate in any way
whatsoever. Mr Lombaard testified that he emphatically denies the allegation by the

defendants that the elephants were kept in containers as it is devoid of any truth

[19] Mr Lombaard testified that he was approached by a journalist of the
Confidente Newspaper regarding the elephants. The journalist reporting on behalf of
Confidente made enquiries regarding the alleged illegal capture and transport of
elephants to his farm and invited Mr Lombaard to comment on it. According to Mr
Lombaard he explained the correct position to the journalist and that was the end of
it. He only became aware of the publication in Confidente when the article was

discovered by the defendants.

[20] Mr Lombaard further testified that the publication in the Namibian Sun
Newspaper had far reaching consequences, not only for him personally but also in
respect of the second defendant. He testified that he was unaware of the newspaper
article and that on the morning of 24 October 2017 he received calls from different
people enquiring about the front page article alleging that he acted illegally by
capturing, transporting and holding elephants on his farm. Mr Lombaard obtained a
copy of the newspaper straightaway and after reading the article contacted his legal

practitioner and instructed him to take immediate steps against the defendants.

[21] Mr Lombaard testified that as a result of the article he would be stopped by
local people wherever he would go enquiring about the truthfulness of the
newspaper article and what the situation of the elephants were and he had to explain

over and over in an attempt to undo the damage.

[22] A few days after the publication of the newspaper article he was informed by
Dubai Safari Park that their purchase order for the elephants was cancelled. A
tender to a game park in Libya also fell through as a result of the publication of the
newspaper article. According to Mr Lombaard the article was published on the



10

internet and his business acquaintances had access to it. He tried to explain the
position as best as he could but could not undo the damage. The same happened in
respect of a potential customer and wildlife partner in Texas, United States of
America. Mr Lombaard testified that he travelled to the United States to go and see
this potential customer but upon his return to Namibia he was informed that the
customer saw the article on the internet. He tried to undo the negative publicity but

the communication with the client seized thereafter.

[23] The witness testified that prior to the newspaper article in the Namibian Sun
on 24 October 2017 he received regular enquiries from potential overseas customers
as he advertised his business/second defendant’s business internationally. However,
since the publication the plaintiffs did not receive any enquiries and Mr Lombaard

submitted that the export part of second plaintiff's business effectively seized.

[24] Mr Lombaard testified that the factual allegations from the alleged sources
are incorrect and had the newspaper conducted the necessary enquiry they would
have determined the truth without difficulty and would have known that the

allegations made are not true.

[25] Mr Lombaard testified that the following information contained in the article is

incorrect:

(a) MET has never sought an order against him or the second plaintiff.

(b) The elephants were not illegally transported or transported without a
permit.

(c) The elephants were never kept in horrific or deplorable conditions.

(d) The elephants were never kept in containers.

(e) No urgent application was launched by MET.

() The allegations that the second plaintiff is not registered to capture
elephants is correct but that the article failed to mention that the plaintiffs

made use of a registered veterinarian to conduct the capture.

[26] During cross-examination by Mr Maasdorp, counsel for the defendants, Mr
Lombaard confirmed that in a letter of the second defendant dated 30 October 2017



11

an offer was extended to him. The second defendant offered to publish an article in
the Namibian Sun newspaper stating Mr Lombaard’s side of the story but he did not
accept the offer. This offer was apparently again extended during mediation but it
was also not accepted. Mr Lombaard testified that the damage was already done by
the first article and expressed the view that a follow up article could not replace or

turnaround the first article.

[27] Mr Lombaard further testified that at mediation when the issue of the follow-up
article was raised he insisted that he wanted the follow-up article to be the same size
and at the front page of the newspaper as it was the case with the original article. Mr
Lombaard confirmed further that the defendants indicated that they cannot
guarantee a front page article but that it would appear in the first three pages of the
newspaper and it would be an exclusive article. He however stated that this was not
acceptable to him and that there would have been no need for a further article to
clarify the issue if the defendants had approached him for his side of the story before

publishing the defamatory article.

[28] When Mr Lombaard was confronted with the relevant permits and the
remarks contained therein he testified that the general permit which was issued by
MET always have a remark that MET staff must attend capture sessions but stated
that in the 15 years that he has been in the game capturing business the staff of
MET have never attended a game capturing session. Mr Lombaard testified further
that the general permit always contains this remark but the arrangement is that MET
will be notified seven days prior to an intended capture and if their staff are not
available then the capture can proceed in the MET’s absence. In the matter at hand
the general permit was duly issued to Mr Hanse (the farmer) and MET Otjiwarongo

was informed of the intended capture but they did not attend.

[29] When questioned regarding the validity of the certificates of registration of
both Golden Game CC and Super Game CC Mr Lombaard insisted that both entities
are duly registered to capture game although the certificates that were discovered
had expired. Mr Lombaard testified that the certificates are renewable annually and
that MET would not issue a certificate to capture if a game dealer does not have a
valid certificate of registration.



12

[30] On the issue of public interest and publishing of information regarding the
capturing and exporting of elephants Mr Lombaard testified that he agrees that the
information will be in the public interest but stated that by virtue of the article
published by the defendants he was convicted in the press without having the
opportunity to vindicate himself. Mr Lombaard further stated that in his opinion it is
not in the public interest to publish articles on the front page of a newspaper without
verifying the facts. Mr Lombaard stated that the result of the article is that the

Namibian wildlife export industry was negatively affected.

[31] Regarding the enclosure and the condition of the elephants Mr Lombaard
testified that the elephants were never kept in containers. Their temporary enclosure
consisted of a number of containers which were high enough to prevent the
elephants from escaping and safe enough that the elephants cannot hurt

themselves.

[32] When questioned about the directions of MET that the elephants must be
captured and returned to Farm Eden Mr Lombaard testified that a meeting was held
with MET to determine the reason for this direction. Mr Lombaard testified that the
explanation was that because Dr Tubbesing of Super Game Dealers CC did not
capture the animals they must be returned to the farm of origin, where the animals
needed to be re-captured after a further permit is obtained. After discussions MET
realized that this direction would serve no purpose and would unnecessarily
endanger the animals and the direction was withdrawn and Mr Lombaard was
allowed to keep the animals on his farm provided the animals cannot break out of the

farm.

[33] On a question of Mr Maasdorp whether farm Geluksberg was approved by
MET for keeping of elephants Mr Lombaard testified that his farm need not be
approved and during the past 10 years he brought rhinos and buffalos to the farm
which animals fell in the same category as elephants and only when the elephants in

question were offloaded on the farm did MET take issue.

Evidence adduced on behalf of the plaintiff




13

[34] On behalf of the defendants three witnesses were called to testify, namely

Ella Sophia Smit, Festus Kondjashili-Sindano Nakatana and Dr Malan Lindeque.

Ella Sophia Smit

[35] Ms Smit is employed as a senior journalist at the Namibian Sun which is a
subsidiary of the first defendant.

[36] The witness stated that she was employed as a journalist at the Republikein
from November 2006 and joined the Namibian Sun as a senior journalist in 2010,
and is still so employed. Ms Smit testified that as part of her portfolio as a journalist
with the first defendant she concentrates on issues pertaining to the tourism industry,

environment and the agricultural sector in the Republic of Namibia.

[37] Ms Smit indicated that between 13 and 15 October 2017 she received a
photograph from a confidential source. The photograph had been circulating on
social media and depicted two elephants that were kept in a container in a
deplorable condition. Ms Smit further testified that her source informed her that MET
intended to obtain a court order against the plaintiffs so she proceeded to contact the
spokesperson of MET on 16 October 2017. The witness stated that she spoke
telephonically with one Mr Muyunda and requested his comment on the photograph
concerned. Mr Muyunda however indicated that he had not seen the photo and was
unable to comment. Mr Muyunda requested Ms Smit to forward her questions that
she might have to his office, and given the fact that she was of the opinion that the
photo appears to be a clear depiction of cruelty, she proceeded to send a list of

questions via electronic mail on 17 October 2017.

[38] Ms Smit testified that on 19 October 2019 Mr Muyunda referred her to the
Minster of MET, Mr Pohamba Shifeta. She contacted the Minister the same date but
was referred to the Permanent Secretary of MET, Dr Malan Lindeque (as he then
was). Ms Smit testified that she contacted Dr Lindeque requesting a meeting to
obtain more information regarding the elephants but managed to have a telephonic

conversation with Dr Lindeque on 23 October 2017. During their telephone



14

conversation Dr Lindeque confirmed that MET had sought a court order against the
first plaintiff and that the ministry would proceed with a criminal case against the first

plaintiff.

[39] On 23 October 2017 the witness also proceeded to attend a press conference
at MET’s head office which related to the latest poaching statistics (at the time).

[40] Before the press conference the witness met with Dr Lindeque and she
testified that Dr Lindeque confirmed what he had already told her telephonically. The
witness stated that during the press conference she made a contemporary written
recording of everything stated during the press conference by the Minister and the

Permanent Secretary.

[41] During the press conference questions were raised by other journalists
regarding the conditions of the elephants and Ms Smit testified that she recorded the

response of the Minister and the Permanent Secretary thereto verbatim.

[42] Ms Smit testified that the following was stated during the press release:

a) That the elephants were transported illegally and without valid permits and
were kept in deplorable and horrific conditions;

b) That the first plaintiff is not registered to capture large wild animals such as
elephants and therefore MET had not provided the required approval for
the capture and transport of the elephants;

c) MET had not approved the conditions where the elephants were kept at
the first plaintiff's farm;

d) MET had not approved the export of the five elephants from farm Eden to
Dubai although permission was obtained from the Convention on
International Trade in Endangered Species on Fauna and Flora (CITES);

e) That MET had made a demand to the first plaintiff to return the elephants
to farm Eden, however the first plaintiff refused to comply;

f) That the elephants should be kept on a farm of about 1000 hectares;



15

g) That MET sought a court order against the first plaintiff to compel him to
return the elephants in question to farm Eden, and that the instructions
were already provided to the Attorney-General,

h) That MET considered the matter urgent and that it calls for an urgent

application to court.

[43] Ms Smit testified that she thereafter proceeded on 23 October 2017 to
prepare an article regarding the elephants in question for publication. On the same
date and after writing the article she attempted twice to get in touch with the plaintiff
via cellular phone but the first plaintiff's phone was off. As she was unable to get hold
of the first plaintiff for his comment the article was published without his input. Ms
Smit testified that a number of other journalists also attended the press conference
so the publication of the article was time sensitive and the story could not be held

back to the next day to obtain the comment of the first plaintiff.

[44] On 27 October 2017 Ms Smit was informed that the first plaintiff addressed a
letter of demand to the first defendant as a result of the article published on 24
October 2017. On 30 October 2017 the second defendant prepared a letter on behalf
of the first defendant in response to the plaintiff's letter of demand. This letter
afforded the first plaintiff to state his side of the story but the first plaintiff did not want

to take up the offer.

[45] Ms Smit testified that the article in question does not reflect her personal view
or that of the first defendant but is based on verbatim quotes obtained from the
relevant governmental authorities. She further testified that she cannot attest as to
the legality or illegality of the first plaintiff’'s actions or inactions. She further testified
that she believes that she performed her duties responsibly and that the publication
of the article was in the public interest and the defendants acted responsibly to

publish it.

[46] Ms Smit testified that she had no reason to doubt the accuracy of the
statements made on behalf of MET and submitted that it would be unreasonable to
expect of her to verify the accuracy of the information from other sources prior to

publication of the article in question.



16

[47] The witness denies that the article was wrongful or defamatory towards the
plaintiffs or that the words were intended or understood by the readers of the
newspaper to mean what was stated and pleaded by the plaintiffs. The witness
further testified that if the statements in the article were understood by the readers of
the newspaper to have one or more of the meanings as alleged and listed by the
plaintiff then the alleged defamatory words are true in substance and in fact and
submitted that in so far as the statements complained of a situation or expressed an
opinion, they are fair comment based on a matter of public interest. The witness
however emphasized that it is denied that the statements are defamatory in any way.

[48] During cross-examination by Mr Barnard, counsel for the plaintiffs, the witness
was confronted with the fact that the story about the elephants in question was not
new news as the Confidente published an article regarding the elephants on 12
October 2017 already. Ms Smit however indicated that she was not aware of the
article in the Confidente and only came to know about it after the defendants

received the letter of demand issued by the plaintiffs’ legal practitioner.

[49] Ms Smit was further confronted regarding her attempts to get the comment of
the first plaintiff and the fact that she had information regarding the elephants almost
two weeks prior to the publication and only attempted to call the first plaintiff the
afternoon before the article was published. Ms Smit confirmed that she made two
calls to Mr Lombaard on 23 October 2017 in short succession (at 14h14 and at
14h28) but the phone was off. The witness stated that the defendants had to publish
the article as a matter of urgency and that by keeping the article back for two or three

days it would become old news.

[50] Ms Smit conceded that the two phone calls were the only attempt made to
reach the first plaintiff but stated that up to that point she could not approach Mr
Lombaard for his comment as she was still trying to establish if there was any truth
to the allegations and that the facts were only confirmed on the morning of the 23" of
October 2017 when she had her conversation with Dr Lindeque. Ms Smit confirmed
that she accepted what was said at the press conference and during her
conversation with Dr Lindeque on face value as the truth.



17

[51] Mr Barnard also confronted the witness with the time lines that she had in
obtaining the relevant information for the article and when he put to her that she took
9 days to get information from MET and gave the plaintiff only 14 minutes (time lapse
between the two phone calls) Ms Smit testified that she did not know that first
plaintiff's phone would be off by the time she wanted to submit the article for
publication. She thought that she could prepare her story on 23 October 2017 and
speak to Mr Lombaard but when the other journalists posed questions regarding the
elephants at the press conference it changed the situation and she could no longer
hold back on the article.

[52] Mr Barnard further confronted Ms Smit with a number of issues imparted by
MET that appears to be incorrect, for example that no court order was sought by
MET and that the elephants were not kept in containers. Ms Smit remained firm and
stated that she was informed that an application was sought. When requested to
consider the photograph depicting the elephants ‘in the so-called “container” the
witness stated that from her observation there were two elephants and only one
container and that the elephants were kept ‘in the container’.

[53] After further cross-examination on the observations of the withess Ms Smit

conceded that the elephants were not kept in a container as previously testified.

[54] Ms Smit was also invited to indicate to court on what she basis her fact that
the elephants were kept in deplorable conditions, if one has regard to the photograph
that was published with the article. Ms Smit testified that the animals were kept in
deplorable conditions as they were kept in a very small space. Ms Smit however
added that it was not her opinion that the conditions were deplorable but it was the
statement by MET. The witness however conceded that she followed up the story of
the elephants after she received a news tip from a source and thought it was
newsworthy as the elephants were not kept in proper conditions.

[55] The witness was also confronted on whether she was aware of the criteria for

a reasonable publication as set out in the Trustco Group International Ltd v Shikongo



18

matter® where the Supreme Court referred to the Code of Ethics of the Society of
Professional Journalist. Ms Smit testified that she was well aware of the criteria set.

[56] Mr Barnard had put to the witness that she did not test the accuracy of the
information from MET nor did she take care to avoid an inadvertent error by
accepting on face value what was said by the Minister and Permanent Secretary. Ms
Smit testified that she had no reason to doubt what the Minister and Permanent

Secretary had said as it was the Minister of MET that was giving out the information.

[57] Mr Barnard further put to the witness that she failed to diligently seek out to
the subjects of the story and give them the opportunity to respond to the allegations
of wrong doing. Ms Smit was adamant that she complied with this duty but
confirmed on further questions by Mr Barnard that she made no further attempts to
contact Mr Lombaard by using other mediums like sms, WhatsApp or e-mail when

she was unable to reach him telephonically.

Festus Kondjashili-Sindano Nakatana

[58] Mr Nakatana testified that he is employed by the first defendant as the editor
of the Namibian Sun and has been so employed from about October 2014. Prior to
his current position he was employed by the first defendant as a news editor from
September 2011 to September 2014. Mr Nakatana stated that in carrying out his
duties he was acting on behalf of the first defendant and in his official capacity at all

material times.

[59] Mr Nakatana testified that during the month of October 2017 their office
received an invitation to attend a press conference held by MET which was
scheduled for the 23™ of October 2017. The purpose of the press conference was to
discuss the poaching statistics at the time. Ms Ella Smit, a senior reporter, was
directed to attend the press conference as she was the one dealing with issues

relating to environment and tourism.

¢ (SA 8/2009) [2010] NASC 6 (07 July 2010).



19

[60] After the press conference the first defendant’s editorial team which is made
up of the news editor, sub editor and Mr Festus Nakatana was briefed by Ms Smit
on the details of the press conference, which included more than just the current
poaching statistics. Ms Smit shared with the team her interest in the MET’s concerns
and actions regarding the elephants then in possession of the plaintiffs. Mr Nakatana
testified that Ms Smit prepared an article on the issue relating to the elephants and
the information obtained during the press release and submitted the article for his

consideration.

[61] Mr Nakatana testified that he considered the editorial content and streamlined
it to ensure that the quality of the newspaper article was maintained. He decided that
Ms Smit's article should be published on the 24™ October 2017 as he was of the
opinion that the issue relating to the plaintiffs and the elephants was newsworthy and

important as a matter of public interest.

[62] On the 26™ October 2017 after the publication of the article, the defendants
received a letter of demand under the hand of the plaintiffs’ legal practitioner which
suggested that the publication was defamatory. Mr Nakatana testified that he
responded to the letter on 30 October 2017 wherein it was made clear that the
defendants deny the allegation and invited the first plaintiff to give his side of the

story, however to date the plaintiffs have not responded to the letter.

[63] Mr Nakatana emphatically denies that the article published was defamatory
and stated that the contrary is in fact true as the article contains verbatim quotes
from the Minister, Mr Shifeta and the Permanent Secretary Dr Malan Lindeque which
were made at the press conference. Mr Nakatana also pointed out that the first
plaintiff admitted in his witness statement that the elephants were indeed kept in

containers.

[64] Mr Nakatana further denies that the statements were intended or understood
by the readers of the newspaper to mean that which was attributed to it by the
plaintiffs and added that should the words or statements be understood to have one
or more meanings attributed to them as alleged by the plaintiffs then it is his view
that the statements were true in substance and in fact in favour of public interest. He



20

further testified that the defendants at all times acted reasonably and responsibly in

publishing the article.

[65] During cross-examination Mr Barnard confronted the witness with his
contention that the first plaintiff admitted that the elephants were kept in containers.
The witness was referred to paras 11 and 12 of the witness statement of Mr
Lombaard that speaks of an enclosure, constructed of eight shipping containers. Mr
Nakatana however testified that it was his assertion that the elephants were kept in

those containers.

[66] When it was put to the witness that the enclosure in which the elephants were
kept was 18 meters by 18 meters (324 square meters in total) Mr Nakatana replied
that if one looks at the publication of the article and the pictures that were used in
support thereof then it appears that there is a limited view and one cannot make out

whether it is indeed 324 square meters.

Malan Lindeque

[67] Dr Lindeque testified that he is the retired Permanent Secretary of MET and
that he was employed in the capacity of Permanent Secretary from 2014 to July
2018.

[68] The witness testified that his actions and those of MET were guided by the
reports made to MET and the reports were produced by officials of MET to him in his

official capacity.

[69] Dr Lindeque testified that during April 2017 a report was received from the
first plaintiff's neighbor at farm Brokerhill number 85, in the district of Mariental that
there were three elephants causing damage to his fence and gate on his farm and
MET was requested to take action. According to the witness it was also brought to
the attention of MET for the first time that six elephants were captured and
transported from farm Eden to farm Frauenstein’. Three elephants were then

recaptured and transported to Geluksberg, the farm of the first plaintiff.

7 Also known as N/a'an ku sé Lodge and Sanctuary.



21

[70]  The witness testified that the owner of farm Eden applied and obtained a
general permit from MET for capturing and transportation of 14 elephants. The

general permit issued specifies the following conditions:

‘MET staff to always attend each capture session;
7 days prior notice to MET in Grootfontein and neighbours,
Capture to be done by Super Game Dealers,

Please report back one month after expiration date.’

[71] He confirmed that Super Game Dealers CC was approved to do the
capturing and transportation of the elephants and held an unrestricted registration to
capture any type of wild animal. Dr Lindeque testified that Dr Tubbesing is a
veterinarian who was also authorized to use the capture drugs and stated that if Dr
Tubbesing was not a veterinarian he would have had to enlist the veterinarian to do
so as only veterinarians are allowed to use the class and type of drugs used for this

purpose.

[72] Dr Lindeque testified that contrary to the understanding that Dr Tubbesing of
Super Game Dealers CC would capture the elephants, the first plaintiff captured 6
elephants with the assistance of two veterinarians. According to the witness the
second plaintiff was not registered as a game dealer for elephants as its game
dealer certificate was restricted to capture antelopes and zebras in bomas and
transporting such animals. As a result of this contravention a criminal case was
opened during May to June 2017 against the first plaintiff and a number of other
persons under Windhoek CR number 921/06/2017.

[73] Dr Lindeque testified that during the month of July 2017 a photograph of a
juvenile elephant that was kept between containers emerged and made its way
through social media platforms, which resulted in a public outcry. The witness
testified that the enclosure made from shipping containers presented a danger to the
elephants as it was made from solid steal against which the elephants could easily
injure themselves if they were to triumph the sides of the containers in an attempt to

escape.



22

[74] The witness testified that on 16™ of August 2017 the Minister of MET gave a
directive to the first plaintiff in writing to immediately return the elephants from farm
Geluksberg to their original habitat being farm Eden. The first plaintiff failed to
adhere to the directive and in October 2017 the witness provided the Government
Attorneys with instructions to obtain an urgent court order to return the elephants to
their original habitat. The Government Attorneys responded in December 2017
wherein the MET was advised against an urgent application but to rather proceed

with an application in the ordinary course.

[75] Dr Lindeque referred to the Nature Conservation Ordinance 4 of 1975 and
testified that the Ordinance stipulates that no person shall capture, transport or keep
game or any other wild animal for commercial purposes unless he/she is licenced as
a game dealer. He further testified that the plaintiffs were in possession of a permit to
move animals, but the permit was issued by veterinary services and not by MET.
The witness stated that the veterinary permit is not considered sufficient or compliant
with the Nature Conservation Ordinance which provides that only game dealers can
capture and transport wild animals for commercial purposes. The permit from
veterinary services is meant to be a disease control measure and does not substitute
or satisfy the requirements of MET, concerning the conditions under which wild

animals such as elephants are transported.

[76] Dr Lindeque testified that he considered the article in question published in
the Namibian Sun newspaper and also considered the reporter’'s (Ms Smit) written
notes and it appears to be correct to his recollection. He stated that he could not
recall the date of the conversation with Ms Smit or the length thereof. The witness

however testified that he did not have the time to go through the article in detail.

[77] In following up on this statement the court enquired from Dr Lindeque against
what source he verified the notes of Ms Smit and Dr Lindeque testified that he saw
the notes of the journalist approximately a month prior to the commencement of the
trial but that he had a fair recollection of the media briefing. The witness further
testified that although Ms Smit forwarded her article to him he only read it on his cell
phone and he told Ms Smit that he did not have the time to look at the article in detail



23

but on an overview the article appeared to be correct. Dr Lindeque testified that his
issue was more related in ascertaining whether the minister and he were correctly
guoted verbatim, but that he also informed Ms Smit that he was unable to go through
the article line by line to ascertain whether she quoted them correctly. The witness
was therefore unable to confirm that the actual statements were correctly quoted, but
stated that the gist of the article was correct.

[78] Mr Barnard crossed examined the witness regarding the permit process and
the general permit and the numerous contraventions with the permits and the
Ordinance that the witness raised in his evidence in chief and during the course of

cross examination the witness conceded the following:

a) An unrestricted permit to capture was allocated to Super Game Dealers
CC and not to Dr Tubbesing personally;

b) The capture of the elephants had to be done by Super Game Dealers CC
with all its equipment and expertise and staff;

c) The witness cannot deny that Super Game Dealers CC was present
during the capture of the elephants;

d) That the general permit issued to Mr Hanse to capture the elephants did
not contain any conditions but merely remarks but testified that he does
not understand why it was not indicated as such;

e) It was the application for the general permit by Mr Hanse which was
accompanied by a letter from Super Game Dealers CC and not that of Mr

Lombaard.

Arguments by the parties

On behalf of the defendants

[79] Mr Maasdorp argued that on the evidence ruled admissible by this court the
defendants were unable to prove that the plaintiffs ‘kept the elephants for months in
horrific and deplorable conditions’ and conceded that this court would thus be
entitled to find that the defendants have not proven that the elephants ‘were kept for
months in horrific and ‘deplorable conditions”. However, Mr Maasdorp argued that



24

the reasonable reader will see that the word ‘deplorable’, which appears for the first
time in the headline of the article, is a quote and that it is not the point of view of the
journalist. The source of the information becomes clear in the body of the article and
although the words ‘deplorable conditions’ were not proven it was correctly reported

as words having been said by the highest officials of MET.

[80] Mr Maasdorp argued that the court should not make a positive finding that the
elephants were not kept in ‘deplorable conditions’. Mr Maasdorp submitted that the
first plaintiff's evidence should be approached with considerable circumspection as
he failed to produce a single photograph of the condition of the elephants. Mr
Maasdorp further maintained that the first plaintiff failed to produce any admissible
evidence of the inspection of the elephants or the inspection of the circumstances in
which the elephants were kept and failed to offer any explanations for not producing
such evidence. Therefore the court can safely draw the inference that the lack of
photographic evidence and expert evidence cannot support the first plaintiff's jpse

dixit in this respect.

[81] Mr Maasdorp submitted that the defendants have proven that a criminal case
has been opened against the first plaintiff and although the defendants have not
proven that the Ministry filed an urgent application against the plaintiffs the
undisputed evidence is that the Ministry indeed requested the Government Attorney
to launch such an urgent application. Mr Maasdorp drew the court’s attention to the
initial correspondence by the MET dated 4 October 2017, the follow up
correspondence dated 27 October 2017 and the reply thereto by the Government
Attorneys dated 8 December 2017.

[82] Mr Maasdorp argued that a reasonable reader reading the statement
complained of and through a constitutional prism would not naturally assume or
understand that the plaintiffs were guilty of the alleged transgression. He argued that
the reasonable reader would assume or understand that the Ministry held sufficient
evidence to believe that they need to approach a court for relief and that they had
reasonable prospects to succeed in persuading the court to grant the relief. He
continued and argued that the reasonable reader would also understand that the
plaintiffs would have an opportunity to defend the claims against them, that they may



25

have a valid defence and that the outcome of any court application is not a foregoing
conclusion. Therefore there can be no defamation in this regard.

[83] Further on the statement that the elephants were illegally transported, Mr
Maasdorp referred the court to the evidence of Dr Lindeque who testified that the
Ministry’s understanding and interpretation of the relevant legislation was that ‘all
sales, capturing and transportation of elephants must be done in terms of the Nature
Conservation Ordinance’. Mr Maasdorp argued that the court must find on a balance
of probabilities that the plaintiffs transported the elephants illegally based on the

following:

a) The contents of the relevant permits;

b) The absence of anyone from Super Game Dealers CC to testify on the
qualifications and authorization of the alleged veterinary officials who
allegedly acted on its behalf;

c) The fact that MET’s position on the illegality of the transportation of the
elephants was investigated at length by the Prosecutor General and
instructions were given to prosecute the first plaintiff and others in respect
of the transport and capturing of the elephants; and

d) That a criminal case commenced.

[84] Mr Maasdorp submitted that: firstly the court is not required to make a
conclusive finding that the plaintiffs were guilty in the criminal sense of any offence
as that is the duty of the criminal court seized with the matter; secondly that not
every illegal action carries a conviction of a crime. He argued that this is borne out by
the context of the relevant article, including the statement on the first page of the

article that ‘all aspects of the situation is under investigation’.

[85] Mr Maasdorp maintains that a reasonable person would have understood that
there were reasonable grounds on which a charge could be levelled against the

plaintiffs, and not understood that the plaintiffs were necessarily guilty of a crime.

[86] On the issue of reasonable publication in the public interest Mr Maasdorp
argued that it is not truly disputed that the public had a legitimate interest in the



26

information published by the defendants. Therefore, so he argued, even if this court
finds that the defendants failed to prove that the relevant claims made in the article
published on 24 October 2017 are substantially true (as the defendants do not have
to prove that every allegation is true) and any comment thereon was fair, the

defendants still have established the defences pleaded.

[87] Mr Maasdorp submitted that the defence of reasonable publication should be
upheld and that the court should not hold the journalist in the matter in casu to a
standard of perfection nor should the court lose sight of the pressured circumstances
in which journalists work and not expect more than what is reasonable and that in
line with the Trustco Group International Ltd matter the court should ultimately

undertake a balancing exercise.

[88] Mr Maasdorp maintains that the evidence before court demonstrates that Ms
Smit did her very best both before and after the publication of the article to ensure
that she had the correct facts. Counsel argued that Ms Smit had impeccable
sources, whom she had no reason to suspect of any improper motive and whom she
clearly identified as the sources of the information in the article. The information was
not clandestinely delivered to her but she obtained it at a press conference called by
the Ministry. She reported the information she had received precisely as received
and the majority of the information fell within the personal knowledge of the real and

identified sources of the information.

[89] Mr Maasdorp argued that much was made by the plaintiffs of the fact that Mr
Lombaard did not have a reasonable opportunity to comment but Mr Maasdorp
reminded the court that Ms Smit’s evidence in this regard is that she called the first
plaintiff twice on his cellular phone while preparing the article and after she had
finished writing the article. Unfortunately the first plaintiff's phone was off both times.
Mr Maasdorp submits that Ms Smit cannot be faulted for waiting to confirm the
information received from her anonymous source before confronting the first plaintiff.
He submitted that the actions of Ms Smit is that of a responsible journalist, given the
circumstances, therefore the criticism leveled against Ms Smit in this regard is

unfounded.



27

[90] Mr Maasdorp conceded that Mrs Smit can be criticized for the fact that she
only called the first plaintiff twice within the space of 14 minutes and did not try again
to get in touch with him or attempted to do so through other modes of
communication. However, it was argued that such criticism does not necessarily

defeat the defence of reasonable publication in the public interest.

[91] On the claim for damages Mr Maasdorp submitted that it is trite that an

assessment must be made by the court in light of the various factors, ie:

a) The nature and degree of defamation,
b) The presence of malice; and
c) The acceptance of an opportunity ‘to print the other side’ or an apology or

retraction.

[92] In the matter in casu the first plaintiff attempted to lead evidence on the actual
damages suffered by the plaintiffs but the first plaintiffs material evidence on
damages offended the best evidence rule in respect of various contracts, tenders
and emails. Mr Maasdorp argued that the first plaintiff claims that his exporting
business ceased but offered no proof in support of this claim. Mr Maasdorp argued
further that without the proof such as written documents, books of account, financial
statements, etc the evidence of the first plaintiff has no probative value and must be
disregarded. The court is called upon to draw an inference from the fact that since
the documentary proof was available but not presented to court the plaintiff suffered

no financial harm from the publication of the article.

[93] Mr Maasdorp submitted that this inference is further supported by the
incongruity between, on the one hand, the first plaintiff's allegation that he was
interested in having his version also published (with regards to Ms Smit’s failure to
provide the first plaintiff a reasonable opportunity to comment) and on the other hand
his refusal to accept the defendants’ offer to publish the plaintiffs side of the story.
The first plaintiff refused this offer and counsel argued that the response of the first
plaintiff was unreasonable as the article, if published, would have mitigated the

plaintiffs alleged damages, if not completely then at least significantly.



28

[94] In conclusion Mr Maasdorp argued that the plaintiffs are not entitled to any

damages.

On behalf of the plaintiff

[95] Mr Barnard submitted that the defendants make much of the fact that the
article just contains quotations of high ranking officials in MET but argues that the
defendants lost sight of the fact that a person who re-publishes, repeats, or adopts a
defamatory statement will be held to have published the statement®, therefore a

repetition is as bad as the original statement.

[96] Mr Barnard is in agreement with the opposing counsel that the article in
guestion must be read as a whole however Mr Barnard invited the court to look

holistically at the article and to note the following:

a) The line ‘court orders have been obtained’ is repeated 7 times;

b) The fact that the elephants were illegally transported by the plaintiff was
repeated 4 times;

c) The word ‘deplorable’ was repeated twice;

d) The word ‘horrific’ was repeated twice, separately from deplorable.

[97] Mr Barnard argued that the impact of the full article will bring any reasonable
reader to the conclusion that Mr Lombaard is a terrible character who is doing
deplorable and horrific things. Counsel argued that the article is unequivocal in that
it attributes illegal activities to the plaintiffs, so serious that a court order is sought

and both criminal and civil cases are opened against the plaintiffs.

[98] Mr Barnard submitted that the article states as a fact that the elephants were
being kept for months in containers in horrific and deplorable conditions. Counsel
argued that the evidence of Ms Smit was that the photograph clearly depicted cruelty

to animals. He further argued that Ms Smit persisted with the correctness of the

8 Kelsey Stuart's The Newspaperman’s Guide to the Law 5ed (1990) by Bell Dewar and Hall at 43.
Referred to in Tsedu v Lekota (715/07) [2009] ZASCA 11 (17 March 2009) and also Nuule v
Kambwela (1 629-2009) [2014] NAHCMD 219 (21 July 2014).


http://www.saflii.org/za/cases/ZASCA/2009/11.html

29

statement that the elephants were kept in containers and the witness with great
difficulty conceded during cross-examination that she made a mistake, which
concession she recanted later. Mr Barnard argued this is not a case of objective
reporting. The journalist has put her own slant in the article and then repeated words
to emphasize her point. Counsel further argued that the photograph which was
placed in the newspaper in support of the article cannot support the contention that

the elephants were kept in horrific and deplorable conditions.

[99] Mr Barnard submitted that the journalist was not reasonable in her actions,
nor was the editor. He further argued that it was not a case of whether they acted
irresponsible or mala fide or with intent, the requirement is that they must have acted
reasonable and not negligent. Mr Barnard argued that the defendants were fully
aware of the responsibilities resting on the media to verify their facts and to give an
opportunity to the first plaintiff to respond and give his side of the story but the

defendants failed to comply with those obligations in that regard.

[100] Mr Barnard contended that the two short phone calls before publishing were,
in his opinion, perfunctory simply so that the journalist can say that she gave the first

plaintiff the opportunity but in actual fact there was no real opportunity.

[101] Counsel argues that Ms Smit testified that she became aware of the issue
regarding the elephants nine days before the article was published, yet according to
the evidence of Dr Lindeque this situation circulated on social media since July 2017.
There was thus no urgency in publishing the article and urgency was not proven by

the defendants.

[102] Once Ms Smit picked up on the story she sent a list of questions to MET but
none to the first plaintiff. Mr Barnard argues that a diligent journalist would have sent
the same list to the first plaintiff or travel to the farm to do a proper investigation but
instead of verifying the information independently the journalist relied on one source

only, which source is described by the defendants as impeccable.

[103] On the defendants’ argument that the first plaintiff should have presented
evidence that the elephants were not kept in deplorable conditions Mr Barnard



30

argued that such an argument is without merits as the defendants bore the onus. He
argued that it was the defendants that had to prove at least some of the facts to
succeed with the defence of truth and public interest, fair comment and to discharge
the burden of proving that they acted reasonably. He continued to argue that even

during the course of the litigation there was no proper investigation.

[104] Mr Barnard submitted that the first plaintiff indeed gave a detailed explanation
regarding the condition of the elephants and how it was in his best interest to ensure
that the elephants were kept in proper conditions due to the huge investment made
not only in the price of the animals but also in the capturing thereof.

[105] Mr Barnard submitted that much was made of the evidence of Dr Lindeque to
say that his evidence shows that the elephants were illegally transported however Mr
Barnard pointed out that Dr Lindeque could not deny that the owner of the elephants
was issued with a permit to capture and transport the animals. Dr Lindeque could
further not deny that the approved specialist company, ie Super Game Dealers CC
was involved in the capture of the elephants, even if Dr Tubbesing was not
personally present. Mr Barnard further argued that Dr Lindeque could not show a
provision in the Ordinance that stipulate that both the seller and the purchaser must
have a permit to transport where a specialist company does the transport. He argued
that ultimately it was on the defendants to prove that the transport was illegal and
argued further that even if they had done so it would not have been good enough
because the mere imputation of unlawful or immoral conduct is defamatory. In this

regard the court was referred to Hassen v Post Newspapers (Pty) Ltd and Others®.

[106] In conclusion Mr Barnard argues that the article was a deliberate distortion of
the facts by the journalist and that the matter in casu is a clear instance where the
media was irresponsible in its reporting. He submitted that the media is in an
incredible powerful position as the general public afford credibility to newspapers and
a follow up article giving the first plaintiff his side of the story will not set things right.
He submitted that damage cannot be undone with a follow-up article as the general

public have no reason to believe the first plaintiff.

? 1965 (3) SA 562 (W) at 564-5.



31

[107] On quantum Mr Barnard argues that the court should not lose sight of the fact
that the second plaintiff is not claiming special damages for loss of profits but claims
for iniuria. Counsel continued to point out the fact that first plaintiff's evidence was
that the consequences of the publication were far reaching and there was a reaction
to the article not only locally but also internationally, which was very detrimental to
the business of the second defendant.

The law in defamation

[108] The law of defamation is settled in Namibia. A claim for defamation is based

on actio injuriarum but subject to modern development.

[109] In Trustco Group International Ltd v Shikongo'™ O’Regan AJ stated as follows
in this regard:

‘24] To succeed in a defamation action, a plaintiff must establish that the
defendant published a defamatory statement concerning the plaintiff. A rebuttable
presumption then arises that the publication of the statement was both wrongful and
intentional (animo injuriandi). In order to rebut the presumption of wrongfulness, a defendant
may show that the statement was true and that it was in the public benefit for it to be made;
or that the statement constituted fair comment; or that the statement was made on a
privileged occasion. This list of defences is not exhaustive'. If the defendant can establish

any of these defences on a balance of probabilities, the defamation claim will fail.’

[110] A further defence available to the media has been developed by courts in
South Africa, namely the defence of reasonable publication. In National Media Ltd v
Bogoshi*?, the South African Supreme Court of Appeal held that the media will be
liable for the publication of defamatory statements unless they establish that they are
not negligent. This approach was accepted by our Supreme Court in the Trustco

Group International Ltd matter'?,

[111] The enquiry that this court must do is three fold, ie:

'° Supra at footnote 5.

" National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1213.
2 Ibid

3 Trustco Group International Ltd op cit para 55.



32

a) Were the statements contained in the article dated 24 October 2017
defamatory;
b) If it was, have the defendants established a defence; and if not

c) The quantum of the award for defamation in favor of the plaintiffs.

Were the words complained of defamatory?

[112] The publication of the article and the content thereof is not in dispute as is
clear from the pleadings and the pre-trial order. The question is whether the words

complained of are defamatory or not.

[113] In determining whether the article in question is defamatory the Supreme
Court in Free Press of Namibia (Pty) Ltd v Nyandoro'* referred to Tsedu and others v

Lekota and another”® where Nugent JA had the following to say:

‘[13] In deciding whether the statements | have outlined are defamatory, the first step
is to establish what they impute to the respondents. The question to be asked in that enquiry
is how they would be understood in their context by an ordinary reader. Observations that
have been made by our courts as to the assumptions that ought to be made when answering
that question are conveniently replicated in the following extract from a judgment of an
English court:

“The court should give the article the natural and ordinary meaning which it would

have conveyed to the ordinary reasonable reader reading the article once.

Hypothetical reasonable readers should not be treated as either naive or unduly

suspicious. They should be treated as capable of reading between the lines and

engaging in some loose-thinking, but not as being avid for scandal. The court should
avoid an over-elaborate analysis of the article, because an ordinary reader would not
analyse the article as a lawyer or an accountant would analyse documents or
accounts. Judges should have regard to the impression the article has made upon
them themselves in considering what impact it would have made upon the
hypothetical reasonable reader. The court should certainly not take a too literal

approach to its task.

142018(2) NR 305(SC) para 41.
15 2009 (4) SA 372 (SCA) at 377C.



33

[114] If one reads the article it is clear that it attributes illegal activities to the
plaintiffs which is of such a serious nature that MET has filed an urgent application in
the High Court of Namibia as well as opening a criminal and civil case against the

plaintiff(s).

[115] In the sub-heading of the article as well as in the body thereof it is indicated
that the elephants were illegally transported by the plaintiffs. In addition thereto the
article states that the elephants were kept in horrific conditions. The article also
states that the elephants were kept for months in containers on the farm of the first
plaintiff.

[116] If the allegations concerning the unlawful and criminal behavior of the plaintiffs
Is read with the further factual allegation that the elephants were kept in containers
and in horrific conditions then any normal reader of the newspaper will come to the
conclusion that the first plaintiff acted unlawfully to the extent that he will be
prosecuted civilly and criminally. The fact that the first plaintiff allegedly kept the
elephants in containers for months in horrific conditions would cause the reader to
understand that the first plaintiff is engaging in cruelty to animals in the extreme, as
the elephants were kept in containers. The photograph published in support of the
article has the caption ‘DEPLORABLE: Elephants being kept in containers in
Mariental'.

[117] Horrific and deplorable are not soft words. In fact they would refer to the
extreme end of the spectrum of the conditions in which the elephants were allegedly

kept in.

[118] Mr Barnard referred the court to dictionary meanings of horrific and deplorable

as previously indicated as follows:

‘horrific’ — causing horror, dreadful, horrendous, horrifying, horrible, frightful,
awful, terrible, fearful, shocking, monstrous, nightmarish, sickening,

nauseating;



34

‘deplorable’- deserving strong condemnation, completely unacceptable, with
synonyms: disgraceful, shameful, dishonorable, disreputable, unworthy,

shabby, inexcusable, unpardonable, unforgiving.

[119] Any reader that reads that elephants are kept in containers would regard it as
horrific and deplorable and this is equated with cruelty to animals.

[120] | have no doubt from the context of the article that an ordinary reader would

have gained the impression that:

(a) The plaintiffs had unlawfully captured the three elephants;

(b) The plaintiffs had illegally transported the three elephants;

(c) The plaintiffs kept the elephants in horrific and deplorable conditions;

(d) The plaintiffs acted unlawfully, are mean and cruel and mistreated the

animals.

Defences

[121] The defences raised by the defendants, in the event that the court finds that

the article was defamatory, amounts to the following:

a) truth;
b) public interest;
c) fair comment; and

d) reasonable publication by the media.
[122] The defences overlap but for purposes of this judgment | will deal with the
defences of truth, public interest and fair comment as one and with reasonable
publication separately.

Truth, public interest and fair comment

[123] On behalf of the defendants it was conceded that the truthfulness of the

statements could not be proven but that the information was obtained from an



35

impeccable source, ie the Minister of MET and the former Permanent Secretary of
MET.

[124] The defendants rely heavily on the evidence of Dr Lindeque to show the
truthfulness of the statements made in the article, however it was clear from his
evidence that there were a number of facts that he either had no knowledge of or
had the wrong information. This is with specific references to the illegal capturing
and illegal transport of the elephants. Dr Lindeque was adamant that the elephants
were illegally captured as Dr Tubbesing of Super Game Dealers CC did not
personally capture the elephants but from the evidence it is clear that Super Game
Dealers were involved with the capture and transport of the animals. Dr Lindeque
also testified that the first plaintiff did not comply with the conditions of the general
permit issued to Mr Hanse but it became clear during cross-examination that there
were no conditions to comply with in law but that it was indeed only remarks

contained in the permit.

[125] Because of the ‘impeccable’ nature of the information, the journalist did not
verify the truthfulness thereof. Interestingly enough based on the photograph
received by Ms Smit from her source she came to the conclusion that the elephants
were kept in horrible and deplorable conditions in containers. From her evidence it
appears that Ms Smit already made up her mind about the conditions of the
elephants and this prompted her to send a questionnaire to MET.

[126] With regard to the additional information about the alleged illegal
transportation of the elephants Ms Smit had apparently obtained the said information
at the press conference and by discussing the issue with the former Permanent

Secretary.

[127] On behalf of the defendants the point was made that the information was
obtained from an impeccable source and that nothing more should be required of the

journalist concerned.

[128] In this regard | deem it appropriate to refer to the Code of Ethics of the
Society of Professional Journalists as referred to by the court in the Trustco Group



36

International Ltd matter which states as follows™: (I will only refer to the portion
relevant to the matter before me)

“Journalists should be honest, fair and courageous in gathering, reporting and
interpreting information. Journalists should:
— test the accuracy of information from all sources and exercise care to avoid inadvertent
error. Deliberate distortion is never permissible.

— diligently seek out subjects of news stories to give them the opportunity to respond to

allegations of wrongdoing.

— make certain that headlines, news teases and promotional material, photos ... and

quotations do not misrepresent. They should not oversimplify or highlight incidents out of

context.” (my emphasis)

[129] The need for verification of all information became abundantly clear when it

appeared during cross-examination that not all the information at the disposal of Dr
Lindeque was necessarily correct. There was no urgent application or civil case filed.
The issue of illegal capture and illegal transport of the animals also appears not to be

factually correct.

[130] In the Tsedu matter*’the court stated as follows:

‘4] ...[It] is evident from that remark that he was under the impression that a
newspaper may publish defamatory statements with impunity if they have been originated by
someone else. Well, journalists who keep Kelsey Stuart’'s Newspaperman’s Guide to the
Law by their side know that that is not so from the following passage:

“[a] person who repeats or adopts and re-publishes a defamatory statement will be

held to have published the statement. The writer of a letter published in a newspaper

is prima facie liable for the publication of it but so are the editor, printer, publisher and
proprietor. So too a person who publishes a defamatory rumour cannot escape
liability on the ground that he passed it on only as a rumour, without endorsing it.”
[5] A newspaper that publishes a defamatory statement that has made by another is as
much the publisher of the defamation as the originator is. Moreover, it will be no defence for
the newspaper to say that what was published was merely repetition. For while the truth of

the statement (if it is published for the public benefit) provides a defence to an action for

% Trustco Group International Ltd op cit para 76.
7 Supra footnote 14.



37

defamation, the defence will succeed only if it is shown that the defamation itself is true, not
merely that it is true that the statement was made. The authors of Gatley on Libel and
Slander (dealing with the tort of libel in English law, which in this and other respects
substantially coincides with our law) put that as follows:
“The defendant must prove that the defamatory imputation is true. It is not enough for
him to prove that he believed that the imputation was true, even though it was
published as belief only. “If | say of a man that | believe he committed murder, |
cannot justify by saying and proving that | did believe it. | can only justify by proving
the fact of the murder”. The same is true if the defendant says that he is only
repeating what others have said or that there is a rumour. So if the defendant has
written, “A said that P had been convicted of theft”, it will be no defence for the
defendant to prove that A did tell him so, that he honestly believed what A said, and
only repeated it. He must prove as a fact that P was convicted of theft. “If you repeat
a rumour you cannot say it is true by proving that the rumour in fact existed; you have

to prove that the subject matter of the rumour is true.” This is the “repetition rule”.”8

[131] Ms Smit did not investigate this matter further neither did she speak to the first
plaintiff to hear his side of the story. Ms Smit stated emphatically that she could no
longer wait and withhold the article after the press conference of 23 October 2017
and relies on the issue of public interest to substantiate the urgency in publishing the
article on 24 October 2017. | however fail to see the urgency as this was not
breaking news. An article regarding the elephants was already published on 12
October 2017 by the Confidente newspaper and according to Dr Lindeque the issue
of the elephants was already circulating on social media platforms since July 2020.

[132] Ms Smit did nothing apart from the two phone calls prior to publication to get
Mr Lombaard’s comment. In fact on her own version the article was already written
when she phoned Mr Lombaard. She obtained his phone number from the internet
and failed to obtain an email address although she was able to do so. Ms Smit
conceded that she did not invite Mr Lombaard via e-mail, sms or WhatsApp for him

to furnish her with his comment before publication of the article.

[133] | am of the view that there was a duty on Ms Smit to make a genuine and

reasonable effort to contact Mr Lombaard, bearing in mind that the article publically

8 Tsedu op cit Footnotes 2 to 5 ommitted.



38

accused and criticized the plaintiffs and two phone calls in short succession shortly
before publication is not a genuine and reasonable effort on her part.

[134] | am mindful that courts should not hold journalists to a standard of perfection
and that the court should take into account the pressured circumstances in which
journalists work and that the court should not expect more than what is reasonable of
them?*®, however there is a duty to protect the legitimate interests of those who are
the subject matter of reporting. By failing to do due diligence in respect of the
plaintiffs a distorted article was published which appears to be to a large extent
factually incorrect.

[135] | absolutely agree with the defendants that the issue regarding the elephants
was of public interest then and is still of public interest today and in light of such a
subject matter Ms Smit could have done so much more to present a well-balanced
investigative report which reflected all the facts. The media is in a powerful position
to bring about change where there is injustice but can also bring about devastation to
the reputation of a businessman like Mr Lombaard, if the article is not factually

correct.

[136] When the defence of public interest is raised it should be borne in mind that
publication of a defamatory statement(s) which is untrue or only partly true can never
be in the public interest?®,

[137] In light of the fact that the defendants were unable to establish the truth of the
statements published results in the defences of truth, public interest and fair
comment to fail as all three of these defences rely on the truthfulness of the
publication in order to succeed.

Reasonable publication

[138] What then remains to consider is the defence of reasonable publication.

¥ Trustco Group International Ltd op cit para 77.

2 Du Toit v Amupadhi (HC-MD-CIV-ACT-DEL-2016/02822) [2019] NAHCMD
216 (1 July 2019) at [35]

with reference to Modiri v Minister of Safety and Security and Others 2011 (6) SA 370 (SCA) at 379 F.



39

[139] It is trite that media can escape liability for publication of defamatory
statements even if it cannot prove the truth of the statements, if it can prove that it
was reasonable under the circumstances to publish and the defendants did not act

negligently.

[140] If one apply the Code of Ethics as set in out para [128] above it is clear that
the journalist did not test the accuracy of the information in any way nor did she take
care to avoid error. Further to that she did not seek out Mr Lombaard diligently to
give him the opportunity to respond and ended up misrepresenting even the
objective facts available, ie the photo by alleging that the elephants were kept in
containers. It does not matter which way you look at the photograph concerned,
there is not, even with a stretch of the imagination, a way in which any person can
draw a conclusion from that photograph that the elephants were kept in containers.
By publishing that photo with the caption ‘DEPLORABLE: Elephants kept in

containers . . ..’ it is misleading to say the very least.

[141] As already pointed out the defendants accepted the information received from
the Minister and the Permanent Secretary on face value as the truth and no effort
was made to test the accuracy of the information. The article was submitted to the
second defendant, the editor, who had the opportunity to consider and reflect on the
article, but decided to publish it despite the fact that the journalist’'s facts do not
appear to be verified independently. It would appear that both the journalist and the
editor failed to strike a proper balance between the protection of the right to freedom

of expression on the one hand and the plaintiffs’ right to their reputation on the other.

[142] In the Bogoshi matter® the Supreme Court of Appeal in South Africa stated as

follows in considering the reasonableness of the publication:

‘In considering the reasonableness of the publication account must obviously be
taken of the nature, extent and tone of the allegations. We know, for instance, that greater
latitude is usually allowed in respect of political discussion (Pienaar and Another v Argus
Printing and Publishing Co Ltd 1956 (4) SA 310 (W) at 318C-E), and that the tone in which a

% Bogoshi Supra footnote 10 at 1212 H -1213 B.


http://www.saflii.org/cgi-bin/LawCite?cit=1956%20(4)%20SA%20310

40

newspaper article is written, or the way in which it is presented, sometimes provides
additional, and perhaps unnecessary, sting. What will also figure prominently, is the nature
of the information on which the allegations were based and the reliability of their source, as
well as the steps taken to verify the information. Ultimately there can be no justification for
the publication of untruths, and members of the press should not be left with the impression
that they have a licence to lower the standards of care which must be observed before
defamatory matter is published in a newspaper. Prof Visser is correct in saying (1982
THRHR 340) that a high degree of circumspection must be expected of editors and their
editorial staff on account of the nature of their occupation; particularly, | would add, in light of
the powerful position of the press and the credibility which it enjoys amongst large sections

of the community.’

[143] Following on the Bogoshi case the court in Mthembi-Mahanyele v Mail and

Guardian Ltd and Another #*stated as follows on reasonableness:

‘[61] Of particular importance in this matter is the approach to reasonableness
enunciated by Brennan CJ in Lange:
“Whether the making of a publication was reasonable must depend upon all the
circumstances of the case. But, as a general rule, a defendant’s conduct in
publishing material giving rise to a defamatory imputation will not be reasonable
unless the defendant had reasonable grounds for believing that the imputation was
true, took proper steps, so far as they were reasonably open, to verify the accuracy
of the material and did not believe the imputation to be untrue. Furthermore, the
defendant’s conduct will not be reasonable unless the defendant has sought a
response from the person defamed and published the response made (if any) except
in cases where the seeking or publication of a response was not practicable or it was

unnecessary to give the plaintiff an opportunity to respond.”

[62] This passage was approved by Hefer JA in Bogoshi. The court there held
(contra Holomisa, above) that the defendant bears the onus of proving reasonableness. In
the inquiry as to the reasonableness of the publication, account must be taken of the tone of
the publication — whether there is an unnecessary sting attached; the nature of the
information published; the reliability of the source; and steps taken to verify the

information. These questions relate both to unlawfulness (the unnecessary sting or the

222004 (6) SA 329 (SCA) at paras 61 and 62


http://www.saflii.org/cgi-bin/LawCite?cit=1982%20THRHR%20340
http://www.saflii.org/cgi-bin/LawCite?cit=1982%20THRHR%20340

41

gravamen of the statement) and to fault — negligence — (steps taken to verify the

information). But the inquiries inevitably overlap;’

[144] The defence of reasonable publication holds those publishing defamatory
statements accountable while not preventing them from publishing statements that
are in the public interest. It will result in responsible journalistic practices that avoid

reckless and careless damage to the reputations of individuals?.

[145] After having considered all the facts in this matter and in light of my earlier
discussion | cannot find that the publication of the article in the circumstance as
discussed was reasonable or constituted responsible journalism. Of particular
importance is the fact that Mr Lombaard was never given an effective opportunity to

respond to the defamatory article that was to be published about him.

Quantum-

[146] The determination of the award to be granted in favour of a successful plaintiff
in a defamation suit is not an exact science and the difficulty in quantifying harm to
reputation in monetary terms was discussed in the Trustco matter®, wherein
O’Regan AJA pointed out that reputation cannot be restored to what it was by a
higher award and less restored by a lower one. Rather, it is the judicial finding in
favour of the integrity of the plaintiff that vindicates his or her reputation and not

necessarily the amount that he or she receives as damages.?

[147] In determining the amount of damages to be awarded | will consider that the
first plaintiff, Mr Lombaard was depicted as being involved in criminal activity relating
to the capture and transporting of the elephants and in addition thereto that he
treated these animals in a cruel manner by keeping them in containers. These are
extremely serious allegations as they cut to the heart of the business that the

plaintiffs conduct.

% Trustco Group International Ltd para 56.

* Dikoko v Mokhatla 2006 (6) SA 235 (CC) para 110

2 At 403C-E. See further cases of Nuule v Kambwela (I 629-2009) [2014] NAHCMD 219 (21 July
2014 and University of Namibia v Kaaronda (1 1838/2010) [2012] NAHCMD 221 (23 July 2014).



42

[148] The article was published on the front page of the newspaper which is widely
read in Namibia and has a substantive support base not only within our country's
borders but outside as well. Articles published in the Nambian Sun newspaper are
also coupled by publication on the internet which leads to the access to the articles

unlimited and the publication is therefore unlimited.

[149] During his evidence Mr Lombaard explained in detail to this court the
consequences that flowed from the publication of this damning article, not only to
him in his personal capacity but also in respect of the second defendants export
business. It stands undisputed that the export business of the second defendant has

all but ceased.

[150] Mr Maasdorp argued that the plaintiffs were given the opportunity to have a
follow up article published by the defendants setting out their side of the story and
this was done within 6 calendar days after the letter of demand was received but the
plaintiffs did not respond to the offer. He argued that this conduct on the part of the
plaintiffs was unreasonable as the article, if published would have resolved the
plaintiff's concern that the public did not know their version and would have mitigated
the plaintiffs (alleged) damages. Mr Maasdorp therefore argued that under the

circumstances the plaintiffs are not entitled to damages.

[151] It is clear from the evidence of Mr Lombaard that the defendants were not
prepared to accede to his demand to have the article published on the front page as
was the case with the initial article. It would appear that this offer by the defendants
was rejected during mediation. It is Mr Lombaard’s case that a follow-up article
would not undo the damage that was already done by the publishing of the article.
He took the position that he wanted to vindicate his nhame and that of the second

plaintiff and that can only be done by a court order.

[152] | do not believe that the offer by the defendants was a fair one under the
circumstances. The defendants did not hesitate to publish the defamatory article on
the front page of the paper in the boldest terms and when the first plaintiff's request
to receive the same exposure at the same place in the paper that was not doable.
He was offered a space in the first three pages of the paper but not the front page. |



43

cannot agree with Mr Maasdorp that because the plaintiffs did not immediately take
up the offer of the defendants that they no longer have a claim for damages. The
defendants did not offer to retract the article or to remove it from their website. So
even if a follow up article was published the original one would still be there for
anybody and anyone to read, without having a clue about the proffered follow-up

article.

Comparable awards

[153] Damaseb JP in Ndeitunga v Kavaongelwa®® state that the court has a wide
discretion when it comes to quantum, to be exercised judicially and guided by

comparable awards in previous cases.

[154] Trustco Group International Ltd and Others v Shikongo?”

The appellant Company, the proprietors of a newspaper, were sued for an article
published by their newspaper, to the effect that the Mayor of Windhoek had been
involved in an underhand land deal, which was described in the article as a
‘Broederbond cartel’. The Supreme Court on appeal awarded the plaintiff an amount
of N$100 000, overturning an award of N$175 000 granted by this court. The
Supreme Court was of the considered view that the award by this court was
extremely high in view of all the circumstances attendant to the matter.

[155] Universal Church of the Kingdom of God (Incorporated Association Not for
Gain) v Namzim Newspaper (Pty) Ltd t/a The Southern Times?®

In this case, the defendant, a newspaper, published an article entitled, ‘State Bans
Satanic Sect’. In another article, in the same newspaper, the readers were informed
that the Zambian chapter of the same church had been banned. The court was of the

view that a reasonable reader would conclude that the latter article in question had a

% (1 3967/2009 ) [2012] NAHC 319 (27 November 2012) para 106.
27 (SA 8/2009) [2010] NASC 6 (7 July 2010).
% 2009 (1) NR 65 (HC).



44

bearing on the plaintiff specifically. The court thus awarded the plaintiff an amount of
N$60 000 in damages.

[156] Nghimtina v Trustco Group International Ltd*

In this matter the plaintiff sued the defendant for an article published by its
newspaper, captioned, ‘Nghimtina Hijacks Rural Power Plan to Pamper In - Laws’.
This court, after considering comparable awards and the circumstances of the case,

awarded damages in the amount of N$60 000.

[157] Tuhafeni Hangula v Trustco Newspapers (Pty) Ltd*

The plaintiff is the Deputy Commissioner General of the Correctional Service who
sued the Informanté for N$500 000 in damages. The court reduced the award to
N$50 000.

[158] Du Toit v Amupadhi®® Plaintiff, a practicing legal practitioner instituted an
action against the editor of The Namibian newspaper for an article headed "Shyock
Justice for the Greedy". The court awarded damages against the first and second
defendants jointly and severally in the amount of N$100 000.

[159] Having considered the comparable awards made by our courts in respect of
defamation claims against newspapers it would appear to range between N$ 100
000 and N$ 50 000. In the matter in casu Mr Barnard submitted that the facts of the
matter justifies an award of N$ 70 000 in respect of each of the plaintiffs. In
exercising my judicial discretion | am of the view that N$ 70 000 is not an
unreasonable request and will award same to the first plaintiff for the various reasons

set out above.

Damage in respect of the second plaintiff

[160] The second plaintiff is a close corporation duly incorporated in terms of the

laws of Namibia. The action before me is one for defamation which is derived

2 (] 2976/2010) [2014] NAHCMD 11 (23 January 2014).
(1 4081/2011) [2012] NAHCMD 77 (November 2012).
* (HC-MD-CIV-ACT-DEL-2016/02822) [2019] NAHCMD 216 (1 July 2019).



45

ultimately from the action iniuriarum, which rests on wounded feelings rather than
patrimonial loss. Since corporations and other legal personae have no feelings,

simple logic seems to dictate that they should have no claim for defamation.

[161] Since the Universiteit van Pretoria v Tommie Meyer Films (Edms) Bpk® case
courts have held that a trading corporation can sue for damages in respect of a
defamation which injures its good name and business reputation; and that it may
recover such damages without having to prove actual loss®. In so holding this Court
endorsed what had been stated in G A Fichardt Ltd v The Friend Newspapers Ltd*
and other cases decided after 1916. In addition, a corporation so defamed may also
claim damages to compensate it for any actual loss sustained by it by reason of the

defamation®.

[162] It was held by Solomon JA in the Fichardt matter® that:

‘It has been settled by a series of decisions, both in England and in South Africa, that
an action will lie at the suit of a trading company for statements defaming it in its business
character or reputation. For example it is actionable to write or say of such a company that it
conducts its business dishonestly or that it is insolvent. And for defamatory statements of
that nature general damages may be given, just as when an individual is defamed, nor is it
necessary to prove that actual loss had been sustained. The law on this subject is now well

settled, and it is unnecessary, therefore, to discuss the authorities dealing with it.’

[163] Mr Maasdorp raised the issue that no case was made out for damages in
respect of the second defendant as no documentary evidence was presented to
court to show that the second plaintiff suffered financial harm due to the publication

of the article.

[164] Corbett CJ in Financial Mail (Pty) Ltd v Sage Holdings Ltd*” held that:

21979 (1) SA 441 (A).

% see Dhlomo N O v Natal Newspapers (Pty) Ltd and Another 1989 (1) SA 945 (A), at 952 E - 953 D
%1916 AD 1.

% Caxton Ltd and others v Reeva Forman (Pty) Ltd and Another 1990 (3) SA 547 (A), at 560 | - J

% Supra footnote 34 at 8.

%1993 (2) SA 451 (A) at 460G-461H.



46

‘... [T]his Court has held that a trading corporation can sue for damages in respect
of a defamation which injures its good name and business reputation; and that it may
recover such damages without having to prove actual loss . . . In addition, a corporation so
defamed may also claim damages to compensate it for any actual loss sustained by it by
reason of the defamation . . . These developments in the law of defamation are not directly
pertinent to the issues in the present case, but | refer to them to indicate that, as a matter of
general policy, the Courts have, in the sphere of personality rights, tended to equate the
respective positions of natural and artificial (or legal) persons where it is possible and

appropriate for this to be done. In the sphere of defamation this can be done . . .’

[165] The claim by the second defendant is for general damages and not specific
damages which would require the action to be instituted in terms of actio legis
aquilliae. Therefor this court will draw no negative inference from the fact that no

documentary proof was submitted in support of its damages claim.

[166] Just as in the case of the first plaintiff the second plaintiff was defamed and
Mr Lombaard testified that the defamatory statements that were made by the second
defendant had far reaching implications for the business. He testified that
international tenders fell through and an export contract in respect of the elephants
was cancelled. MET was actually aware of the latter as a permit was obtained by Mr

Lombaard from MET to export the animals to Dubai.

[167] From the evidence of Mr Lombaard it is clear that the reputation of the second

plaintiff was harmed to the extent that it is unable to do international business.

[168] | noted that there is only one reference to the second defendant by name in
the article and in the subheading of the article it refers to a ‘game-capturing
company’ that was then identified in the body of the article as Golden Game CC.
However | am of the view that the reference in the article to the alleged illegal
activities and cruelty to the elephants was directed more to Mr Lombaard than to the
second defendant, Golden Game CC, therefore the award in respect of the second

plaintiff will accordingly be reduced.



47

[169] Under the circumstances | am of the view that an award in the amount of N$
50 000 in favour of the second defendant will be just.

[170] My order is therefore as follows:

Judgment is granted in favor of the first and second plaintiffs against the first, second
and third defendants, jointly and severally, the one paying the other to be absolved,

in the following terms:

1. In respect of the first plaintiff: Payment in the amount of N$ 70 000;

2. In respect of the second plaintiff: Payment in the amount of N$ 50 000;

3. Interest on respective amounts at the rate of 20% per annum from date of
judgment to date of final payment;

4. Cost of suit. Such cost to include the cost of one instructing and one

instructed counsel.

J S Prinsloo
Judge



APPEARANCES

For the plaintiffs:

For the defendants:

48

Adv P Barnard
On the instructions of Behrends and Pfeiffer,
Windhoek

Adv R Maasdorp
On the instructions of Koep and Partners,
Windhoek



ADDENDA

49



"’ nﬂ  THITEE ﬁﬁﬁﬁﬁﬂm“ﬂirmﬂh&f“ﬁmﬂmﬂﬂﬁ s

 Court order
soughtover
elephants

B ELCANIE SMIT:

The environment ministry has filed an urgent coun
application to force a game-capturing company fo
return three elephants that were illegally transpnned to
Mariental.

The elephants were illegally trans-
portedand are being kept in what the
ministry describes as horrlﬁc condi-
tions.

Both a criminal case and a civil
case have been opened against Johan

Tourism has sought a court order
against the owner of a game-cap-
turing company at Mariental to force
them to immediately return three el-
ephants to where they were captured.

The Ministry of Environment and

50

Lombaard to compel him to return
the elephants to Eden Game Farm, a
private game farm in the Grootfon-
tein District.

Photos have surfaced of where the
elephants have been kept for months
in containers on a farm near Mari-
ental. Lombaard and his brother Ko-
bus are co-owners of Golden Game
CC. They established the company
in 2008 and have more than 20 years’
game-capturing experience.

The elephants were kept by Lom-
baard on farms Geleksberg 82 Mari-

DEPLORABLE Elephan:s being kept in containers at Mariental, PHOTC: G(Nmﬂll‘l"E[I

entaland Frauenstein 277 Windhoek.
The three elephants bought by
Lombaard form part of a group of
five elephants which were earmarked
for export to Dubai from Eden Game
Farm. ;
Environment permanent secretary -
Malan Lindeque said all aspects of
the situation were under investiga-
tion. According to him the three el-
ephants were sold and captured by
Lombaard at Eden Game Farm,

BB CONTINUED ONPACE 2




Elephants

) CONTINUED FROM PAGE |

Two other elephants are hcing held
at N/a'an ku sé.

He explained that all five ele-
phants were initialy kept at N/a'an
fu sé but three of them were then
transported to the farm near Mar:
ental. The elephants at N/d'an ku
s¢ have been released into a larger
camp, .

According to Lindeque. the min-
Cistry sought a court against Lom-
baard to compel him to return the
elephants to Eden,

He said the ministry discovered
that Lombaard had transported the
elephants illegally, without a valid
permit, and were keeping them in
deplorable conditions,

According to him the ministry is
stillwaiting for the matter to appear
onthe courtroll, which should hap-
pen within 1 week.

Lindeque explained that Lom-
baard 15 not registered to capture
large wild animals such as ele-
phants; The place where he has kept
theelephmltswasalsonotappm\ed
by the ministry.

Lindeque said the ministry hasto
approve the transport and the con-
ditions in which animals are kept
when they are sold.

“We have given the ultimatum to
this personand he has failed to com-
py

Acourt order was sought to com-
pel him totake the animals back and
this is under way”

Environment minister Puhnmbu
Shifeta confirmed that Lombaard

did not have & permit to transport

the clephants from Eden.

He described the situation in
which the animals were being kept
at Lombaard's farm as harrific,

“Firstyou need to apply for a per-
mitand stipulate where the animals

will be kept and whether the animal
will be eble to survive. We don'ten-
courage that animals should be fn
captivity and will make this a Jaw

Shifetasaid at the most 1 000 hec-
tares must be available where such
animals can be kept. !

Shifeta said the ministry had 2p-
proached the attorey-general and
soughtan courtonder. “Thisisavery
urgent case and calls for an urgent
application.”

Since these elephants are private-
Iy owned, procedures have to be ol
Jowed. “Animals have to be treated
fairly,
We have to look into the issues of

how animals are being transported
and treated in Namibia”

Shifeta further said the ministry
hed not approved the export of the
five elephants from Eden to Dubai,

“We have not checked whether
the conditions and environment in
that country will be conducive for
the elephants.

Apart from permission that was
given by CITES for the export, the
ministry did not give approval, They
cannot leave this territory without
my signature and permission.”

Shifeta said the reluctance of the
ministry to give permission to ex-
port the elephants to Dubai was
probably why theowner of Eden de-

cided to sell them privately in Na-

mibia,

“It i5 n0 joke keeping elephants.
When we say they can'tbe exported
to another country because they are

Kept I Z005 AN USed INGITCUses, we
cannot put Namibia's name to it

Earlier this year Namibiar: Sunre-
ported that Namibia was planning to
sell five baby elephants to azoo in
Dubai after a permit was issued fo
export these elephants o Duba.

The ministry recently dismissed
allogations and reports insinuating
that the export of the five elephants
from Namibia to a zoo in Dubai did
not meet the Convention on [nter-
national Trade in Endangered Spe-
cies on Fauna and Flora (CITES)
criteria '

The elephants are aged between

four and eight years and are ovmed
by Bden Game Farm. Environment
minister Pohamba Shifeta at that
time told Namibian Sen that all
CITES regulations had been met.

Lombaard could not be eached
for comment yesterday.

GREATMomeTs AT
nen GREATEST

B kAl

' Grove Mall:
: 083 330 0363

Maerua Mall:
083 330 0360

HANEIA

Windhoek

WIN YOUR TICKETS NOW!

. TOVIEWSCHEDULEGOTO: - :
www facebook.comiSter-Kinekor-Namibia -~

{1, ]

05 a | Gababis

¢ 27" | Rehoboth

o o |Otnene ¢ 2 |

Okongo

09 2

51

i
{

— i



